محمد محقق
عکس: آرشیف

محقق: طالبان برای انتقام‌گیری از مقاومت ۲۴ سال پیش به ولسوالی بلخاب حمله کردند

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در پیامی به مناسبت عید قربان، گفته است که «تهاجم» طالبان به ولسوالی بلخاب هیچ توجیهی ندارد و این گروه برای انتقام‌گیری «عقده‌مندانه» از مردم بلخاب به‌خاطر مقاومت ۲۴ سال پیش، به این ولسوالی حمله کرده است.

در این پیام آقای محقق که امروز (جمعه، ۱۷ سرطان) منتشر شده، آمده است که جنگ بلخاب «نه تحریک کدام کشور خارجی و نه خواسته جریان‌های سیاسی کشور بود، بلکه محصول لج‌بازی‌ها و انتقام‌گیری» طالبان بود که به بهانه‌ی یک منازعه‌ی داخلی بر مردم بلخاب تحمل کردند.

محقق افزوده است که طالبان می‌شد منازعه‌ی داخلی با مولوی مهدی، فرمانده ناراضی‌اش را به‌طور مسالمت‌آمیز حل کنند، اما به‌جای این کار از چند جهت به بلخاب «لشکرکشی» کردند و سبب قتل عام نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی و آواره‌شدن هزاران نفر به‌شمول زنان و کودکان به کوه‌ها شدند.

او در ادامه از جامعه بین‌المللی و حقوق بشری خواسته است که در کنار کمک مواد غذایی و دارو، آوارگان جنگ بلخاب را برای بازگشت مطمین به خانه‌های‌شان قبل از رسیدن زمستان کمک کنند.

محقق گفته است که اکنون جنگ پس از عقده‌گشایی طالبان فروکش کرده و از بی‌شدگان بلخاب نیز خواسته است که به خانه‌های‌شان برگردند.

این در حالی است که طالبان در اول سرطان از چند جهت برای سرکوب مولوی مهدی، فرمانده ناراضی این گروه بر ولسوالی بلخاب حمله کردند. در چهار روز جنگ در این ولسوالی، هزاران نفر بی‌جا و به کوه‌ها آواره شدند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی گفته است که جنگ بلخاب منجر به آوارگی دست‌کم ۲۷ هزار نفر شده است.

از سوی هم، منابع محلی از بلخاب در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که طالبان پس از حمله به این ولسوالی، دست به کشتار غیرنظامیان زده‌اند. منابع همچنین گفته‌اند که قتل حدود ۶۰ غیرنظامی تثبیت شده و شماری دیگر هنوز ناپدید اند.