گسترش بیماری «کولرا» در برخی از روستاهای ولسوالی ناوه‌میش دایکندی

منابع محلی در دایکندی می‌گویند که بیماری‌یی با علایم اسهال شدید و استفراغ در شماری از روستاهای ولسوالی ناوه‎میش این ولایت گسترش یافته ‌است.

یک منبع محلی که خواست نام‌اش در خبر ذکر نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که هم‌اکنون این بیماری در روستاهای حاجیان، شینیه، جوزا، دی‌کلان و تنگی ولسوالی ناوه‌میش دایکندی شیوع کرده است.

با این حال، مسئولان در ریاست صحت عامه‌ طالبان در دایکندی می‌گویند که یک نوع بیماری‌یی که شباهت به «کولرا» دارد، به تاریخ ۱۵ سرطان در نوار مرزی ولسوالی‌های ناوه‌میش دایکندی و باغران هلمند شیوع یافته بود؛ اما با اقدامات عاجل صحی از گسترش آن جلوگیری شده است.

سید اسحاق حسینی، معاون صحت عامه‌ طالبان در دایکندی گفته است که این بیماری در بخش‌هایی از ناوه‌میش تحت کنترل است. او می‌گوید که این بیماری تاکنون به‌گونه‌ی قطعی «کولرا» تشخیص نشده است. داکتران اما این بیماری را «کولرا» می‌دانند.

به گفته‌ی وی، تاکنون یک هزار نفر به این بیماری تشخیص و ۱۱۹ تن تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند.

حسینی به نقل از مردم محل، تعداد جان‌باختگان این بیماری را ۱۲ نفر اعلام کرد، اما گفت این آمار به‌طور قطعی قابل تأیید نیست.

معاون صحت عامه دایکندی اضافه کرد که برای مبارزه با این بیماری باید در زمینه دسترسی مردم به آب آشامیدنی صحی و آگاهی‌دهی توجه شود.

به گفته‌ی معاون صحت عامه دایکندی، منبع اصلی این بیماری استفاده از آب آلوده است.

این بیماری در بخش‌هایی از ولایت‌های هلمند، قندهار و زابل نیز گسترش یافته است.

«کولرا» یک نوع عفونت شدید روده است. فرد مریض با ابتلا به ویروس «ویبریو کولرا»، به اسهال و استفراغ شدید دچار می‌شود. عامل اصلی شیوع ویروس کولرا، آب‌های نوشیدنی آلوده دانسته می‌شود.