عکس: ارسالی به اطلاعات روز

دختران در بادغیس خواستار بازگشایی انستیتوت‌ها هستند

در کنار مکاتب متوسطه و لیسه، انستیتوت‌های تخنیکی و مسلکی نیز پس از تسلط طالبان بر افغانستان به‌روی دختران بسته‌ شده‌اند.

دخترانی که در انستیتوت‌ها در بادغیس می‌آموختند می‌گویند، در حالی که مراکز تربیه معلم و دانشگاه‌های دولتی به‌روی دختران باز اند اما انستیتوت‌ها همچنان تعطیل باقی‌مانده‌اند.

ماه‌گل، یکی از این دانش‌آموزان از طالبان می‌خواهد که انستیتوت‌ها را به‌روی دختران باز کنند.

او گفت: «خداوند به زن و مرد علم را فرض گردانیده است. من از طالبان می‌خواهم که دروازه‌ی انستیتوت را به‌روی ما باز کنند.»

فایقه، یکی دیگر از دانش‌آموزن انستیتوت زراعت بادغیس می‌گوید که دانشگاه‌ها و مراکز تربیه معلم باز شده‌اند؛ «اما چرا انستیتوت‌ها مسدود اند؟»

با این حال استادان دانشگاه در بادغیس می‌گویند که مسدود‌بودن مکاتب و مراکز آموزشی به‌روی دختران، به آنان از لحاظ روحی آسیب می‌رساند.

یکی از استادان دانشگاه بادغیس گفت: «مسدودبودن دروازه‌های مکاتب و انستیتوت‌ها عواقب ناگوار، بر زندگی و آینده‌ی دختران در پی خواهد داشت. تعلیم و تحصیل نقش مهم در رشد و انکشاف جامعه دارد. [اما با مسدودشدن مراکز آموزشی]، دختران بادغیسی از لحاظ روحی و روانی متضرر شده‌اند.»

ساکنان بادغیس هم از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب و مراکز آموزشی را به‌روی دختران باز کنند.

مسئولان محلی طالبان در ولایت بادغیس می‌گویند که انستیتوت‌ها به ‌دستور رهبر طالبان بسته شده‌اند.

محمدعوض غیرت، آمر تعلیمات تخنیکی و مسلکی بادغیس می‌گوید که برای آغاز درس‌های دختران در انستیتوت‌ها با مسئولان مرکزی طالبان صحبت کرده و منتظر هدایت آنان هستند.

به گفته‌ی مسئولان محلی طالبان در بادغیس، دو انستیتوت دولتی و دو انستیتوت خصوصی در این ولایت فعالیت دارند. در این انستیتوت‌ها نزدیک به ۲۳٠ نفر از دختران سرگرم آموزش بودند.