عکس: Still shot from UN Web TV video.

بخش زنان سازمان ملل: وضعیت زنان افغانستان، زنگ خطری برای همه‌ی زنان است

آلیسون دیویدیان، نماینده بخش زنان سازمان ملل برای افغانستان گفته است که وضعیت زنان در این کشور زنگ خطری برای همه‌ی زنان در جهان است.

او در بیانیه‌یی که دیروز، دوشنبه (۳ اسد) منتشر شده گفته است که افغانستان تنها کشور در جهان نیست که حقوق زنان در آن نادیده گرفته شده است، اما آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد زنگ خطری برای همه‌ی ماست. زیرا نشان می‌دهد که چگونه چندین دهه پیشرفت برای برابری جنسیتی و حقوق زنان می‌تواند ظرف چند ماه از بین برود.

دیویدیان گفته است که مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان یک مبارزه جهانی و یک نبرد برای حقوق زنان در همه‌جاست.

وی افزوده است: «کاری که همه‌ی ما برای زنان و دختران در افغانستان انجام می‌دهیم یا نمی‌توانیم انجام دهیم، آزمون نهایی این است که ما به‌عنوان یک جامعه جهانی چه‌کسی هستیم و برای چه چیزی ایستاده‌ایم».

این مقام سازمان ملل اضافه کرده که بسیاری از زنان و دختران در افغانستان احساس می‌کنند که اکنون نامرئی شده و جهان آن‌ها را فراموش کرده است.

او گفته است که نگرانی درباره‌ی فروپاشی دستاورده‌های زنان که پیش از تسلط طالبان مطرح می‌شد، تحقق یافته است.

آلیسون دیویدیان علاوه کرده که طی ۱۱ ماه گذشته، سیاست‌ها و رفتارهای محدودکننده نسبت به زنان در افغانستان تشدید شده است.

او بیان کرده که افغانستان تنها کشور در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکتب منع شده‌اند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی در اول سال جاری خورشیدی بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه تا امر ثانی همچنان بسته می‌مانند. نزدیک به ۳۱۰ روز می‌شود که دختران به مکتب نرفته‌اند.

همچنین طالبان بر کار زنان نیز محدودیت وضع کرده و پس از تسلط این گروه زنان کارمند در ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.