عکس: شبکه‌های اجتماعی

نشست تاشکند؛ رینا امیری: هیچ‌کس از به رسمیت‌شناختن طالبان حمایت نکرد

رینا امیری، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا در اموز زنان و حقوق بشر در افغانستان گفته است که هیچ‌کس در نشست تاشکند حمایت خود را از به رسمیت‌شناختن طالبان ابراز نکرده است.

این نشست دیروز (سه‌شنبه، ۴ اسد) با حضور هیأتی از طالبان و نمایندگان ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی درباره‌ی افغانستان برگزار شد.

رینا امیری که در این نشست حضور داشته، در رشته‌توییتی نوشته که او تأکید کرده است که امنیت، ثبات اقتصادی و صلح بدون حمایت از حقوق زنان، پایان دادن به سوءاستفاده علیه تمام جوامع قومی و مذهبی و تقویت یک روند سیاسی فراگیر امکان‌پذیر نیست.

امیری گفته که او با این ادعا مخالف است که سیاست‌های طالبان مبتنی بر فرهنگ افغانی است. او استدلال کرده است که بیشتر افغان‌ها آرزوی تحصیل، کار و فرصت‌هایی برای آینده‌ای بهتر برای پسران و دختران خود دارند.

اخیرا برخی از مقام‌های طالبان گفته‌اند که مکاتب دخترانه به‌دلیل طرز فکر سخت‌گیرانه‌ی مردم افغانستان مسدود مانده‌اند.

او گفته است که از همبستگی بین‌المللی در حمایت از حق دختران برای تحصیل و حمایت قوی از حق زنان برای کار به‌ منظور کمک به اقتصاد افغانستان، دلگرم شده است.

امیری افزوده در حالی که بیشتر اشتراک‌کنندگان خواستار یک روند سیاسی فراگیر بودند، هیچ‌کس حمایت خود را از به رسمیت شناختن طالبان ابراز نکرد.

توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌‌ی اتحادیه‌ اروپا در امور افغانستان هم در نشست تاشکند حضور داشته است. او می‌گوید که اتحادیه اروپا صریحا اعلام کرد که افغانستان حکومت رسمی ندارد.

او گفته است که حاکمان فعلی افغانستان را طالبان توصیف کرده نه دولت افغانستان.

نیکلسون این اظهارات را در واکنش به توییتی محمد جلال، از اعضای طالبان مطرح کرده است.

جلال نوشته است که در نشست تاشکند همه‌ی کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده از جمله امریکا در سخنرانی‌های خود از واژه «دولت» افغانستان استفاده کرده‌اند.

او افزوده است: «نظام فعلی واقعیتی است که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مرحله اولیه‌ شناسایی آغاز شده است».

نیکلسون با بازنشر توییتی جلال، برداشت او را نادرست خوانده است.