عکس: آرشیف

تعطیلی مکاتب دخترانه توسط طالبان؛ «جهان برای پایان‌دادن به این ستم تلاش کند»

سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به ادامه‌ تعطیلی مکاتب دخترانه توسط طالبان در افغانستان، از جهان خواسته است که «برای پایان‌‌دادن به این ستمِ تکان‌دهنده بیشتر تلاش کند».

این نهاد امروز (چهارشنبه، ۲۲ سرطان) با نشر ویدیوی اعلام کرده است که ممنوعیت آموزش متوسطه و لیسه توسط طالبان هم‌اکنون باعث شده دختران در افغانستان ۳۰۰ روز از آموزش باز بمانند.

به گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، این محدودیت پیامدهای ویرانگری برای دختران، خانواده‌ها و آینده‌ی کشور دارد.

دیدبان حقوق بشر در این ویدیو با شش زن فعال افغانستانی از جمله تمنا ایازی، فیلم‌ساز، سحر فطرت، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، یلدا حکیم و زهرا جویا، خبرنگاران، الهه سرور، آوازخوان و هیله یون، کنشگر حوزه زنان مصاحبه کرده است.

آن‌ها درباره‌ی چگونگی تغییر مسیر زندگی‌شان در نتیجه‌ی تحصیل و پیامدهای مخرب ممنوعیت فعلی برای این نسل از دختران افغان بحث کرده‌اند.

سحر فطرت، دستیار پژوهشگر بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر و تهیه‌کننده‌ی این پروژه می‌گوید: «غیرقابل باور است که ما در سال ۲۰۲۲ در مورد این‌که آیا دختران باید اجازه‌ی تحصیل داشته باشند یا خیر، بحث کنیم».

او گفته است که جهان باید به صدای زنان افغانستان گوش دهد و برای پایان‌‌دادن به این ستمِ تکان‌دهنده بیشتر تلاش کند. فطرت افزوده است که «هر روز میلیون‌ها دختر افغان فرصت‌ها و رویاهایی را از دست می‌دهند که هرگز نمی‌توانند دوباره بدست بیاورند.»

طالبان پس از تصرف قدرت در افغانستان، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده‌اند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی در اول سال جاری خورشیدی بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌مانند.

یلدا حکیم، مجری خبر تلویزیون جهانی بی‌بی‌سی محرومیت دختران از مکاتب را در توییتر روزشماری کرده است. از آغاز شمارش او تا فردا ۳۰۰ روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب نرفته‌اند.

دیروز اعلامیه‌ای در صفحه توییتر منتسب به وزارت معارف طالبان نشر شد که در آن آمده بود مقام‌های این گروه درباره‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه یک نشست خبری در کابل برگزار می‌کنند.

وزارت معارف طالبان در این اعلامیه رسانه‌ها را به این نشست دعوت کرده و گفته بود که موضوع نشست «باز شدن مکاتب براساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده»، رهبر طالبان است.

عزیزاحمد رویان، سخن‌گوی وزارت معارف طالبان اما در پیامی به روزنامه اطلاعات روز، این اعلامیه را جعلی خواند.