تلویزیون آمو

گروهی از خبرنگاران افغانستان در امریکا تلویزیون «آمو» را بنیانگذاری کردند

گروهی از خبرنگاران افغانستان در امریکا، تلویزیونی را تحت نام «آمو» راه‌اندازی کرده‌اند. نشرات دیجیتالی این تلویزیون به سه زبان، امروز (دوشنبه، ۱۰ اسد) آغاز شده است.

سمیع مهدی‌، به‌عنوان مدیرمسئول و لطف‌الله نجفی‌زاده، به‌حیث خبرنگار و مدیرعامل آمو، از بنیانگذاران این رسانه هستند.

مهدی پیش از روی‌‌کارآمدن طالبان، رئیس «رادیو آزادی» در افغانستان بود و نجفی‌زاده هم به‌عنوان مدیرمسئول «طلوع‌نیوز» کار می‌کرد. آنان پس از تسلط طالبان بر افغانستان این کشور را ترک کردند.

این خبرنگاران با نشر خبرنامه‌ای گفته‌اند که تلویزیون آمو رسانه‌ی مستقل و بی‌طرف است و مالکیت و رهبری آن متعلق به خبرنگاران می‌باشد. طبق خبرنامه، منابع مالی این رسانه‌ توسط نهادهای غیردولتی و کمک‌های فردی فراهم شده است.

بنیانگذاران آمو گفته‌اند که این رسانه، شماری کوچکی از خبرنگاران را از افغانستان، منطقه، اروپا و امریکای شمالی به هم وصل کرده تا خبر افغانستان را با بی‌طرفی و خلاقیت به مردم ارائه کند.

در خبرنامه به نقل از لطف‌الله نجفی‌زاده آمده است که آنان در آمو تلاش می‌کنند تا خبرنگاری را دور از «نفوذ سیاسی و مالی» نگه‌دارند.

سمیع مهدی، مدیرمسئول آمو نیز گفته است که آزادی بیان در افغانستان در یک سال اخیر عقب‌گرد «تأسف‌باری» داشته است و اولویت شماره‌یک این رسانه‌ تلاش برای «دادن جان دوباره به خبرنگاری معتبر، عینی و مستقلانه است».

آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها که یکی از دستاوردهای مهم طی دودهه اخیر در افغانستان دانسته می‌شد، پس از روی‌‌کارآمدن طالبان از دست رفته است.

بیش از نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده و طالبان هم محدودیت‌های گسترده‌ای علیه رسانه‌ها وضع کرده‌اند.