عکس: از فیسبوک رادیو آزادی

طالبان در ناور غزنی نُه نفر را بازداشت کرده‌اند

منابع در ولسوالی ناور غزنی می‌گویند که طالبان نُه نفر از ساکنان منطقه «بهایی» این ولسوالی را به‌ اتهام قتل یک مرد کوچی که حدود ۲۰ سال قبل کشته شده، بازداشت کرده‌اند.

دست‌کم دو منبع که خواست هویت‌شان فاش نشوند، امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این افراد دو روز قبل بازداشت شده و در فرماندهی امنیه‌ طالبان در ناور زندانی هستند.

به گفته‌ی یک منبع، طالبان از هر روستای منطقه «بهایی» یک و یا دو نفر و در مجموع نُه نفر را بازداشت کرده‌اند.

منبع افزود که کوچی‌ها علیه ساکنان این منطقه عریضه کرده و آن‌ها را متهم به قتل یک مرد کوچی کرده‌اند. به گفته‌ی منبع، این مرد نزدیک به ۲۰ سال قبل کشته شده است.

منبع اضافه کرد که بزرگان قومی ناور دیروز به دفتر ولسوال و فرمانده امنیه‌ طالبان در ناور رفته‌اند؛ اما آنان گفته تا زمانی که قضیه حل نشود، افراد بازداشت‌شده رها نخواهند شد.

با این حال، به گفته‌ی منبع، بزرگان قومی تأکید کرده که اتهام قتل باید به‌صورت عادلانه در نهادهای قضایی طالبان بررسی شود، اما مسئولان این گروه گفته‌ که خود موضوع را فیصله می‌کنند. منبع گفت که طالبان به ساکنان منطقه «بهایی» گفته که باید رضایت مرد کوچی را بگیرند.

یک منبع دیگر نیز می‌گوید که طالبان اخیرا چندین نفر از ساکنان روستای «باریکی» ناور را نیز به‌‌دلیل عدم پرداخت خون‌بهای یک مرد کوچی که ۲۰ سال پیش کشته شده بود، گروگان گرفته بودند.

به گفته‌ی منبع، طالبان سال گذشته خون‌بهای این مرد کوچی را بیش از ۱۱ میلیون کلدار پاکستانی تعیین کرده بودند که ساکنان محل اخیرا شش میلیون کلدار را پرداخت نموده بودند. منبع گفت که طالبان شماری از ساکنان روستای «باریکی» را گروگان گرفته و با پرداخت کامل خون‌بهای مرد کوچی آنان را آزاد کردند.