کمیته‌ بین‌ المللی صلیب سرخ

گرسنگی در افغانستان؛ صلیب سرخ: ۱۱۳ هزار ۵۰۰ نوزاد چگونه زنده خواهند ماند؟

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۱۳ هزار ۵۰۰ نوزاد در مراکز صحی تحت حمایت این کمیته در افغانستان متولد شده‌اند.

این کمیته امروز (جمعه‌، ۲۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با توجه بحران فقر و گرسنگی در افغانستان، این نوزدان چگونه زنده خواهند ماند؟

در این اعلامیه به نقل از کریستین سیپولا، آمر کمیته صلیب سرخ برای آسیا و اقیانوسیه آمده است که یک سال قبل، زمانی که او به افغانستان سفر کرد، سیستم صحی این کشور در حال سقوط بود، کارمندان صحی ماه‌ها معاش نگرفته بودند، ادویه و وسایل لازم برای مراقبت‌های با کیفیت صحی در دسترس نبود.

او گفته است که کارمندان شفاخانه‌ها، پزشکان و نرس‌ها در کابل و سراسر کشور ناامید بودند.

به گفته‌ی این مقام صلیب سرخ، مادران و زنان باردار در کشوری که از قبل با بلندترین میزان مرگ و میر مادران در جهان مواجه بود، به صورت لازم تداوی نمی‌شدند. او گفته است که در ۱۰۰ هزار ولادت در افغانستان، ۶۳۸ مادر جان خود از دست می‌دهد.

کریستین سیپولاافزوده است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با برداشتن گام‌های فوری برای نجات زندگی افراد و فعال نگهداشتن مراکز صحی، حمایت از ۳۳ شفاخانه بزرگ را در سراسر کشور در ماه نوامبر ۲۰۲۱ آغاز کرد و کارمندان صحی افغان توانستند ارائه مراقبت‌های صحی باکیفیت را از سر بگیرند.

به گفته‌ی او، در طول ۱۰ ماه گذشته، کمیته صلیب سرخ معاشات تقریبا ۱۰ هزار ۵۰۰ کارمند صحی که حدود یک سوم آنان زنان هستند، پرداخته است.

آمر کمیته صلیب سرخ برای آسیا و اقیانوسیه می‌گوید که سقوط سیستم بانکی، کمبود مشاغل و پول نقد و پیامدهای چندین دهه منازعه، تاثیرات مخربی بر خانواده‌ها در افغانستان داشته است. به گفته‌ی او، تحریم‌های اقتصادی این وضعیت از قبل وخیم را عمیق‌تر ساخته است.

او اضافه کرده است که در سرک‌های کابل مردم بیشتر و بیشتر وسایل شخصی خود را میفروشند تا مواد غذایی بدست بیاورند.

به گفته‌ی او، با وجود همه تلاش‌ها، سازمان‌های بشردوستانه ظرفیت پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های روز افزون مردم افغانستان را ندارند.

کریستین سیپول گفته است که بدون حمایت و سرمایه گذاری فوری جامعه بین‌المللی، میلیون‌ها کودک، زن و مرد با مشکلات فوری که حیات‌شان را تهدی می‌کند، مواجه می‌شوند.

او افزوده است که با بیش از نیمی از جمعیت کشور که نیازمند کمک‌ است و تخمینا در حدود ۲۰ میلیون نفر که به‌شدت در معرض ناامنی غذایی قرار دارند، پدران و مادران چه آینده‌ای را می‌توانند برای فرزندان خود و بیش از ۱۰۰ هزار نوزاد تصور کنند؟

کریستین سیپول تأکید کرده است: «این مکلفیت اخلاقی و بشری ما است که اطمینان حاصل نماییم که نوزادان و خانواده‌هایشان در افغانستان از کمک های مورد نیاز برخوردار می‌شوند.»

او گفته است که دولت‌ها و سازمان‌های انکشافی باید به افغانستان برگردند و به حمایت از افغان‌ها که در حال حاضر با وضعیت غیر قابل تحمل روبرو هستند، ادامه دهند.