معاش‌ پولیس در ولایت‌های سرحدی با کلدار پرداخته می‌شود

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که در برخی از ولایت‌های سرحدی کشور معاش‌های پولیس با کلدار پاکستانی پرداخته می‌شوند. آنان این کار را خلاف قانون اساسی کشور خوانده و تأکید دارند، این کار ازرش پول افغانی را پایین می‌آورد. برخی از نمایندگان مجلس تأکید دارند، جلو این کار باید هرچه زودتر گرفته شود.

شکیبا هاشمی، از اعضای مجلس نمایندگان با تأکید گفت، در اکثر ولایت‌های کشور کارت‌های بانکی پولیس نزد فرماندهان کندک اند و بدون درخواست پولیس، معاش‌های‌شان به کلدار پاکستانی توزیع می‌شوند. او افزود که این موضوع واقعیت دارد و فرماندهان کندک، بعد از دو یا سه ماه، معاش‌های پولیس را با کلدار‌ پاکستانی توزیع می‌کنند.

اما این عضو مجلس مشخصاً در این مورد نام کسی را افشا نکرد و نیز در خصوص انگیزه‌ی این کار چیزی نگفت. این در حالی است که چندی پیش نیز گزارش شده بود، در بعضی از ولایت‌های سرحدی کشور داد و ستد اموال با اسعار خارجی انجام می‌شود. افغانستان با همسایه‌های غربی، شرقی و شمالی خود در بخش تجارت داد و ستدهای زیادی دارد.

در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌ و تأکید دارند، پول رایج کشور افغانی است و بر اساس قانون اساسی، بانک مرکزی باید با استفاده از پول افغانی ارزش آن را حفظ کند. تاج محمد اکبر، از کارشناسان مسایل اقتصادی کشور می‌گوید که جلو استفاده از اسعار خارجی در معاملات باید گرفته شود.

او با تأکید بر این‌که این کار ازرش پول افغانی را پایین می‌آورد، افزود، هم اکنون در ولایت‌های نورستان و نیمروز، تبادل اموال با کلدار پاکستانی رایج است و روی همین دلیل، ازرش پول افغانی تا حدی پایین آمده است. اما مقام‌های وزارت  امور داخله‌ی کشور پرداخت معاش پولیس سرحدی با کلدار پاکستانی را رد کرده‌اند.

نجیب دانش، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در تمام ولایت‌های کشور معاشات پولیس توسط سیستم بانکی به افغانی پرداخته می‌شود. این در حالی است که اکنون در کشور برخی از معاملات بزرگ تجارتی به دالر، کلدار پاکستانی و حتا تومان ایرانی صورت می‌گیرد.