رییس جمهور به چین رفت

اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی، شب گذشته به چین سفر کرد. اشرف غنی در این سفر با شی ‌جین پینگ، همتای چینی خود و شماری از سرمایه‌گذاران چین در این کشور نیز ملاقات خواهد کرد. او در این سفر تلاش می‌کند که همکاری‌های چین را در بخش‌های اقتصادی و سیاسی جلب کند.

فایق واحدی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به روز دوشنبه هفته‌ی روان به رسانه‌ها گفت که اشرف غنی در این سفر روی گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی با مقام‌های چین بحث می‌کند. او افزود که در این سفر رییس جمهور با تعدادی از تاجران و سرمایه‌گذاران چین و افغان در این کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.

اشرف در این سفر در مورد مساعد بودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارن چین، اطمینان خواهد داد. شماری از آگاهان سیاسی کشور سفر رییس جمهور به چین و نقش این کشور در تأمین صلح و ثبات در افغانستان را مهم خوانده‌اند. چین اکنون در برخی از پروژه‌های مهم اقتصادی، از جمله پروژه‌ی استخراج معدن مس عینک، سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت دولتی چین (ام‌سی‌سی) سال گذشته کار روی پروژه‌ی مس عینک در لوگر را به دلیل حمله‌ی گروهی طالبان متوقف کرد. قرارداد استخراج مس عینک لوگر میان دو کشور در سال 2007 میلادی امضا شد و چین برای استخراج آن در حدود 3 میلیارد دالر امریکایی در نظر گرفته بود.

گفته می‌شود که در سفر رییس جمهور به چین، مقام‌های دو کشور روی از سرگیری کار در این معدن نیز بحث می‌کنند. پس از آغاز به‌کار حکومت جدید، این نخستین سفر رییس جمهور احمدزی به چین خواهد بود. رییس جمهور در این سفر در چهارمین نشست وزیران امور خارجه‌ی روند استانبول نیز اشتراک خواهد کرد.

این نشست به تاریخ 31 ماه اکتوبر در چین برگزار می‌شود و ریاست این نشست را ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت خارجه‌ و وانگ‌ یی، وزیر خارجه‌ی چین به عهده خواهند داشت. روند استانبول-قلب آسیا در سال 2011 تأسیس شد و شامل 14 کشور عضو منطقه‌‌، 16 کشور حامی و هم‌چنان 12 سازمان منقطه‌‌ای و بین‌المللی است. وزارت امور خارجه‌ روند استانبول را برای همکاری منطقه‌‌ای برای حمایت از صلح و بازسازی در کشور مهم خوانده است.