آموزش‌های حمایت از طفل و مادر در بامیان
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

۵۰۰ زن و مرد در بامیان آموزش‌های حمایت از طفل و مادر را فراگرفته‌اند

مؤسسه «ستاره صبح» در یک کارگاه آموزشی پنج‌ماهه، چگونگی حمایت از طفل و مادر را به ده‌ها زن و مرد در مرکز ولایت بامیان آموزش داده است.

رحمت فراز، یکی از کارمندان مؤسسه ستاره صبح امروز (شنبه، ۵ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این مؤسسه در جریان سال ۲۰۲۲ تاکنون دو دور کارگاه آموزشی را برای زنان و مردان در مرکز بامیان برگزار کرده است.

در این دو دور کارگاه آموزشی، حدود ۵۰۰ زن و مرد آموزش‌های ابتدایی را در حمایت از طفل و مادر فرا گرفته‌اند.

فراز همچنین گفت که در این دوره‏‌های آموزشی زنان و مردان در رابطه به مراقبت‌های اولیه بارداری، نحوه مراجعه به مراکز صحی، تطبیق واکسیناسیون و چگونگی مراقبت از طفل و تغذیه‌ی آن آموزش دیده‌اند.

به‌گفته‌ فراز، این تعداد زن و مرد پس از فراغت می‌توانند منحیث مُبلغ آگاهی عامه در روستاهای‌شان عمل کرده و زنان را به‌خاطر مراجعه به مراکز درمانی تشویق کنند.

رحمت فراز علاوه کرد که قرار است این دوره‌های آموزشی در هفت ولسوالی بامیان نیز برگزار شود.

او هدف از این دوره‌های آموزشی را تقویت آگاهی مردم و کاهش میزان مرگ‌ومیر اطفال و مادران عنوان کرد.

از سوی هم، ضیاگل، یکی از اشتراک‌کنندگان این دوره‌‌ آموزشی می‌گوید که در این برنامه مسایل جدیدی آموخته‌اند که از آن می‌توانند برای مراقبت از مادر و طفل در هنگام بارداری و نحوه تغذیه کودک استفاده کنند.

این بانو همچنین می‌گوید که با حاکمیت طالبان عرضه‌ی خدمات صحی در ولسوالی‌ها و ساحات دوردست کاهش یافته‌ است و برگزاری چنین برنامه‌های آموزشی می‌توانند ظرفیت مقابله مردم با امراض را بالا ببرد.

در همین حال، وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که با وجود مدیریت درست خدمات صحی برای مادران و نوزادان، طی یک سال گذشته بیش از ۵۸۰ مادر هنگام زایمان جان باخته‌اند.

به گفته‌ این وزارت، میزان مرگ‌ومیر مادران هنگام ولادت در افغانستان بسیار زیاد است و بخش صحی افغانستان با کمبود متخصصان زن روبه‌رو است؛ که این امر ارائه خدمات صحی را با مشکلات بسیاری روبه‌‎رو کرده است.

با این وجود، سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر در بخش سلامت مادران در افغانستان اقدامات فوری و پایدار انجام نشود، تا سه سال دیگر ممکن است هزاران مادر باردار با تهدید مرگ مواجه شوند.