مذاکره‌ی امریکا با چین و پاکستان برای بهبود وضعیت افغانستان

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی امریکا اعلام کرد که برای بهبود وضعیت افغانستان، با چین و پاکستان وارد گفت‌وگو می‌شود. در خبرنامه‌‌ای که دیروز از سوی این وزارت به نشر رسید، آمده است، دانيل فيلدمن، نماينده‌ی ويژه‌ی امريکا براى افغانستان و پاکستان، به چين و پاکستان سفر مى‌کند.

بر اساس این خبرنامه، فيلدمن در مورد وضعیت افغانستان با مقام‌های هردو کشور مذاکره خواهد کرد. فیلدمن در جريان سفر به پاکستان علاوه بر مسئولان نظامى و ملکى پاکستان، با اعضاى جامعه‌ی مدنى این کشور نیز دیدار می‌کند. به‌دنبال آن، فیلدمن در پایان هفته‌ی جاری برای اشتراک در نشست روند استانبول، به چین می‌رود.

وزارت امور خارجه‌ی امريکا برگزرای این نشست را برای افغانستان مهم خوانده و اعلام کرده است که در این نشست کشورهاى منطقه روى توسعه‌ی همکارى‌هاى سياسى، امنيتى و اقتصادى با افغانستان مذاکره می‌کنند. قرار است نشست روند استانبول به تاریخ 31 ماه اکتوبر در چین برگزار ‌شود.

رییس جمهور احمدزی نیز در رأس یک هیأت بلند‌رتبه‌ی دولتی برای اشتراک در این نشست و مذاکره با مقام‌های چین برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، به چین سفر کرده است. روند استانبول-قلب آسیا در سال 2011 تأسیس شد که شامل 14 کشور منطقه به عنوان عضو‌‌‌، 16 کشور حامی و 12 سازمان منقطه‌‌ای و بین‌المللی است.