اطلاعات روز

نماینده چین در سازمان ملل: داعش در افغانستان همچنان در حال رشد است

ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که جنگ امریکا و متحدانش در افغانستان زیر نام مبارزه با تروریسم صورت گرفت، اما گروه‌های تروریستی را نابود نکرده‌اند.

او می‌گوید که فعالیت‌های تروریستی در افغانستان بیشتر شده و گروه‌های تروریستی مانند داعش همچنان در حال رشد هستند.

ژانگ جون این اظهارات را شب گذشته (دوشنبه، ۷ سنبله) در نشست شورای امنیت درباره‌ی وضعیت افغانستان مطرح کرد.

او گفته که جنگ ۲۰ ساله در افغانستان، صلح، ثبات یا رفاه به ارمغان نیاورد، بلکه کشوری از هم پاشیده و متلاشی‌شده را پشت سر گذاشت.

نماینده چین افزوده است اگرچه نیروهای خارجی عقب‌نشینی کرده‌اند، اما تأثیر جنگ همچنان ادامه دارد و مردم افغانستان همچنان از پیامدهای مختلف آن رنج می‌برند.

ژانگ جون گفت که شکست امریکا و متحدانش بار دیگر ثابت کرد که مداخله نظامی و سیاسی، راه درستی نیست: «مدل‌های خارجی و تحولات دموکراتیک نمی‌تواند قلب و ذهن مردم را بدست آورد.»

او افزوده است که چین همواره تأکید کرده که خروج نیروهای خارجی پایان مسئولیت نیست، بلکه آغاز تأمل و اصلاح است. این دیپلمات چینی اضافه کرده است که کشورهای درگیر جنگ افغانستان به‌جای اصلاح اشتباهات خود، از مسئولیت‌شان شانه خالی می‌کنند.

او گفته است: «متأسفانه، کشورهای مربوطه به‌جای انجام مسئولیت‌های خود، کمک‌های انکشافی را قطع کرده‌اند، دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده و انزوای سیاسی و محاصره را اعمال کرده‌اند.»

ژانگ جون اضافه کرده است که با خروج نیروهای خارجی، مردم افغانستان این فرصت را دارند که به‌طور واقعی بر سرنوشت خود مسلط شوند.

او از دولت طالبان خواسته است که سیاست‌های داخلی و خارجی سالم و فراگیر را دنبال کند.

ژانگ جون خواستار مبارزه قاطعانه‌ی طالبان با تروریسم شده است.

او در ادامه تأکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید تعامل خود را با دولت موقت افغانستان به شیوه‌ای منطقی و عملی افزایش دهد.

ژانگ جون از عدم تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان انتقاد کرده و گفته است که پایان دادن به معافیت تنها درهای گفت‌وگو را می‌بندد و تضاد و تفرقه را تشدید می‌کند.

او در پایان، وضعیت بشردوستانه در کشور را وخیم خوانده و تأکید کرده است که دارایی‌های مسدودشده افغانستان باید آزاد شود.