سرتاج عزیز: سیاست پاکستان در برابر افغانستان تغییر نکرده است

اطلاعات روز: سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که کشورش برای تأمین صلح و ثبات در منطقه، خواستار گسترش روابط با افغانستان است. او یک‌بار دیگر حمایتش را از حکومت وحدت ملی کشور اعلام کرد و گفت که پاکستان خواستار برقراری صلح و ثبات در افغانستان است.

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد که سیاست کشورش در برابر افغانستان تغییر نکرده و پاکستان همانند گذشته از روند صلح به رهبری خود افغان‌ها حمایت می‌کند. او این اظهارات را در دیدار با دانیل فیلدمن، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد بیان کرده است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که در این دیدار هردو جانب روی چالش‌های افغانستان و پاکستان بحث کردند. در این خبرنامه‌‌ از قول فیلدمن آمده است که افغانستان و پاکستان از چند سال بدین‌سو در بخش‌های امنیتی، صلح و ثبات، اقتصاد و تجارت، بازسازی و همکاری منطقه‌ای مشکل داشته‌اند.

روابط افغانستان و پاکستان در پایان دوره‌ی حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور به اوج تیرگی رسید و در حال حاضر نیز این وضعیت کماکان ادامه دارد. رییس جمهور پیشین کشور همواره تأکید داشت که پاکستان حامی اصلی گروه طالبان است و لانه‌های تروریزم نیز در برخی از مناطق امن این کشور است.

اما این اظهارات همواره از سوی پاکستان رده شده است. ولی اخیراً نهادهای امنیتی به‌طور صریح اعلام کردند، مشاوران پاکستانی در صفوف طالبان علیه نیروهای امنیتی کشور افزایش یافته‌اند. در چند مورد دیگر نیز برخی از شهروندان پاکستانی که در جبهه‌ی جنگ علیه نیروهای امنیتی کشته شده بودند، شناس‌نامه‌های پاکستانی از آنان یافت شدند.

برای حل این چالش‌ها، چندی پیش اشرف غنی احمدزی با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در کابل دیدار کرد و سپس هردو طرف خواستار آغاز گفت‌و‌گوهای نو بین دو کشور شدند. رییس جمهور در این دیدار گفت که روزنه‌های تازه‌ای میان دو کشور گشوده شده و امید است این روزنه‌ها به دهلیز همکاری‌ها بین دو کشور تبدیل شوند.