عکس: ارسالی

طالبان در نمک‌آب تخار به دختران پایین‌تر از صنف ششم هم اجازه رفتن به مکتب را نمی‌دهند

برخی از ساکنان ولسوالی نمک‌آباد ولایت تخار می‌گویند که طالبان در این ولسوالی به دختران پایین‌تر از صنف ششم نیز اجازه‌ رفتن به مکتب را نمی‌دهند.

مراد (مستعار)، یکی از باشندگان روستای «اکه‌باغ» ولسوالی نمک‌آب به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان با وضع محدودیت بر آموزش و پرورش دختران، دانش‌آموزان دختر را در روستاهای «اکه‌باغ»، «شغلش»، «کوب‌کان»، «اره‌شخ» و «سرکان» از آموزش محروم کرده‌اند.

رحیم (مستعار)، یکی دیگر از باشندگان روستای سرکان گفت که بیشتر خانواده‌ها پس از تسلط طالبان و فشار این گروه، دختران‌شان را از مکتب بیرون کرده‌اند.

طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده‌اند.

طبق وعده‌ این گروه قرار بود که تمام مکاتب به تاریخ سوم ماه حمل سال جاری خورشیدی بازگشایی شوند؛ اما در همین‌ روز وزارت معارف طالبان اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه تا امر ثانی بسته می‌مانند.

در همین حال مسئولان معارف طالبان در ولسوالی نمک‌آب ولایت تخار می‌گویند که روند آموزش در این ولسوالی در حال حاضر با چالش‌های جدی‌ روبه‌رو است.

به گفته‌ آنان، حدود ۷۰ درصد دانش‌آموزان کتاب درسی ندارند و مکاتب این ولسوالی نیز با کمبود معلم روبه‌رو اند.

قاری حبیب‌الرحمن، آمر معارف طالبان در ولسوالی نمک‌آب به روزنامه اطلاعات روز گفت که این ولسوالی ۱۷ مکتب و حدود ۳۰۰ هزار و ۶۴۶ دانش‌آموز دارد.

به گفته‌ او، حدود ۷۰ درصد از دانش‌آموزان را پسران و حدود ۳۰ درصد آن را دختران پایین‌تر از صنف ششم تشکیل می‌دهند.

قاری حبیب‌الرحمن گفت که اکثریت مکاتب ولسوالی نمک‌آباد ساختمان ندارند.