اشرف غنی در نشست روند استانبول، طالبان را به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دعوت کرد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در چهارمین نشست روند استانبول از طالبان به عنوان مخالفان سیاسی یاد کرد و از آنان خواست تا در گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی اشتراک کنند. رییس جمهور در این نشست صلح را از اولویت‌های حکومتش خواند و گفت که تمام دوستان بین‌المللی از روند صلح تحت رهبری افغان‌ها حمایت کنند.

این نخستین بار است که رییس جمهور جدید به‌طور رسمی از طالبان خواست که به روند صلح بیپوندند. حامد کرزی، رییس جمهور سابق نیز از طالبان بارها خواسته بود که به روند صلح بیپوندند؛ اما نیتجه‌‌ای به‌دنبال نداشت. کارشناسان مسایل نظامی بارها تأکید کرده‌اند، حکومت در برابر طالبان باید سیاست واضح و روشن روی دست بگیرد.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، چهارمین نشست وزیران خارجه‌ی قلب آسیا- روند استانبول قبل‌از‌ظهر روز جمعه در شهر بیجینگ، پایتخت چین برگزار شد. محمد اشرف غنی در این نشست گفت، ما متعهدیم که افغانستان را در دهه‌ی آینده به عنوان یک دوره‌ی تغییر پایدار به یک چهار‌راه منطقه‌ای تبدیل کنیم.

اشرف غنی گفت، تا پایان سال ۲۰۱۴ نقش جنگی نیروهای بین‌المللی در افغانستان پایان می‌یابد و برای اطمینان از این‌که تمام بار مسئولیت به دوش نیروهای این کشور نباشد، ما متعهد به اصلاحات همه‌جانبه در نهادهای قضایی، حکومت‌داری، بخش اقتصادی و فرهنگی می‌باشیم.

او افزود که توان‌مندی جوانان، زنان و فقرای کشور نقطه‌ی مرکزی اعتماد‌سازی و پایداری اصلاحات ما را نشان می‌دهد. رییس جمهور گفت، تجربه نشان داده که بهترین راه برای ایجاد روند اصلاحات و ایجاد رابطه میان شهروندان و دولت، حمایت از طریق بودجه (ملی) است و ما خواستار یک سیستم قوی حساب‌دهی هستیم و آن را تطبیق می‌کنیم.

به‌دنبال آن، لی کیکیانگ، نخست‌وزیر چین گفت، از آغاز نشست استانبول تا حال، این روند به یک میکانیزم خاصی برای همکاری‌های منطقه‌ای به افغانستان مبدل شده است. او افزود، این روند فرصتی را برای کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی به‌خاطر توسعه‌ی همکاری‌ها با افغانستان در عرصه‌های مختلف به‌وجود آورده است.

وی افزود که پیشرفت این روند، ما را در زمینه‌ی تأمین صلح پایدار، ثبات و رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه کمک خواهد کرد. نخست‌وزیر چین افغانستان را منحیث مرکز اتصال جنوب، مرکز و شرق آسیا و احیای راه ابریشم مهم خواند و گفت، کشورش به همکاری‌های عمیق دوجانبه در عرصه‌های مختلف با افغانستان متعهد خواهد ماند: «همکاری‌های خود را با افغانستان در عرصه‌های زیربنایی، زراعت، مدیریت آب و استخراج و به‌کارگیری منابع معدنی افزایش می‌دهیم».

او در پایان گفت، امیدوارم نشست روند استانبول بتواند یک پیام روشن در راستای حمایت قوی کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی از حکومت جدید افغانستان داشته باشد. در این نشست وزیران خارجه‌ی ۱۶ کشور عضو اصلی این روند و نمایندگان کشورهای همکار نیز اشتراک داشتند.

نشست قلب آسیا- روند استانبول برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه آغاز شد. دومین نشست آن در سال ۲۰۱۲ در افغانستان و سومین آن در سال ۲۰۱۳ در شهر آلماتای قزاقستان برگزار شد. در چهارمین نشست این روند، فیصله شد تا پنجمین نشست آن در سال آینده در پاکستان برگزار شود.