قانون منع استخدام کودکان در قطعات نظامی تصویب شد

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان قانون منع استخدام کودکان در قطعات نظامی را با اکثریت آرا تصویب کردند. این قانون دیروز از سوی کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان در صحن عمومی این مجلس ارائه شد. همایون زازَی، رییس این کمیسیون گفت که طرح قانون یاد شده در نشست‌های متعدد ارزیابی شده و هیچ نظر مخالف در آن باقی نیست.

او در ادامه افزود که برخی از نظر‌‌ها و تعدیلات کمیسیون‌های هجده ‌گانه‌ی مجلس نمایندگان نیز در این قانون گنجانیده شده‌اند. به‌دنبال آن، عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان طرح این قانون را به رای‌گیری گذاشت که به‌جز دو رای مخالف، با اکثریت آرای نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب رسید.

در نشست دیروز مجلس نمایندگان در حدود ۱۲۶ نماینده حضور داشتند. قانون منع استخدام اطفال در قطعات نظامی به تأسی از ماده‌ی ۷۹ قانون اساسی پیش از این از سوی رییس جمهور توشیح و برای تصویب به مجلس فرستاده شده بود. طرح این قانون در ۷ ماده ترتیب و تنظیم شده است.

هدف از ترتیب آن جلوگیری از استخدام کودکان در صفوف نظامی، دفاع از حقوق کودکان و جلوگیری از سوء استفاده از کودکان است. کار روی طرح این قانونی زمانی آغاز شد که سازمان‌های جهانی دفاع از حقوق اطفال از استخدام کودکان افغان در قطعات نظامی هشدار داده بودند. سپس این قانون در فرمانی تقنینی از سوی رییس جمهور سابق نافذ شده بود.