فهرست کابینه‌ی جدید پیش از نشست لندن نهایی می‌شود

اطلاعات روز: کمیته‌ی مشترک متشکل از تیم محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی روی نهایی کردن فهرست اعضای کابینه‌ی جدید کار می‌کند. مجیب‌الرحمان رحیمی، سخن‌گوی عبدالله  دیروز گفت، مذاکرات دو طرف برای نهایی کردن فهرست کابینه‌ی جدید جریان دارد و این فهرست پیش از نشست لندن نهایی می‌شود.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از جنجال‌های انتخاباتی در چوکات حکومت وحدت ملی، روی تقسیم قدرت در کابینه و پست‌های مهم دولتی به توافق رسیدند. قرار است اعضای کابینه‌ی جدید از سوی این دو تن انتخاب و بعد برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شوند. با گذشت یک‌ماه از آغاز کار این حکومت، هنوز آنان در زمینه به توافق نهایی نرسیده‌اند.

در حالی ‌که مردم و اعضای شورای ملی تأکید دارند، فهرست کابینه‌ی جدید هرچه زودتر اعلام شود و اعضای کابینه‌ی جدید برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی شوند. اعضای این شورا باور دارند که وزیران، والیان و فرماندهان سرپرست احساس مسئولیت نمی‌کنند و این مسئله باعث بروز برخی از مشکلات، از جمله افزایش ناامنی‌ها در کشور شده‌ است.

با گذشت یک‌ماه از ریاست جمهوری محمد اشرف غنی، تنها در حدود ده حمله از سوی طالبان در کابل صورت گرفته که بر اثر آن بیش از 20 تن کشته شده‌اند. شماری از ولایت‌های کشور، به‌ویژه بدخشان و قندوز نیز در این مدت شاهد افزایش عملیات طالبان و ناامنی‌های گسترده بوده‌اند.

هنوز هم مشخص نیست اعضای کابینه‌ی جدید چه زمانی معرفی خواهند شد؛ اما سخنگوی عبدالله دیروز خبر داد، قبل از نشست لندن فهرست کابینه‌ی حکومت وحدت ملی تکمیل می‌شود. به گفته‌ی رحیمی، رهبری حکومت وحدت ملی در نظر دارد که قبل از نشست لندن، فهرست اعضای کابینه‌‌ی جدید نهایی شود تا حکومت جدید با یک دست‌آورد و کابینه‌ی جدید در این نشست اشتراک کند. قرار است پنجمین نشست لندن به تاریخ 24 ماه نوامبر سال روان در لندن برگزار شود.

سران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در این نشست روی موضوعات سیاسی، امنیتی و مشکلات منطقه‌ای بحث می‌کنند. در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی باور دارند، برای جلب همکاری‌های بیش‌تر جهانی، حکومت جدید باید برنامه‌های قابل قبولی را در عرصه‌ی اصلاحات در نشست لندن ارائه کند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا چندی پیش در تماس تیلفونی از نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان دعوت کرده بود که در این نشست شرکت کند. اشرف غنی، رییس جمهور کشور چندی پیش در دیدار با سفیر بریتانیا در کابل نیز گفته بود که در این نشست با دست‌آوردهای خاصی شرکت خواهد کرد.

در این نشست زمینه‌ی گفت‌و‌گو بین مقام‌های افغانستان و پاکستان فراهم می‌شود. برگزاری پنجمین نشست لندن برای صلح و رشد اقتصادی کشور مهم خوانده شده؛ اما تا کنون چهار نشست قبلی لندن، نتیجه‌ی قابل ملاحظه‌‌ای را برای تأمین صلح،‌ ثبات و رشد اقتصادی کشور به‌دنبال نداشت.