رییس جمهور: کسانی ‌که با نظام سیاسی مشکل دارند، مخالفان سیاسی اند

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور پس از برگشت از چین، دیروز در یک نشست خبری در کابل، سفرش را پردست‌آورد خواند و گفت که از چین خواسته تا افغانستان را در راه آوردن صلح و ثبات همکاری‌ کند. او در نشست دیروز طالبان را مخالفان سیاسی خواند و گفت، هرکسی که با نظام مشکل داشته باشد، مخالف سیاسی است.

رییس جمهور گفت، راه‌حل اساسی کشور، راه سیاسی است: «از خون خسته شدیم و می‌خواهیم این روند در کشور ختم شود. هر کسی به افغانستان واحد عقیده دارد، صلح می‌خواهد. اما کسانی‌ که قصد دارند افغانستان را به میدان جنگ مفکوره‌های واهی تبدیل کنند، در مقابل آنان با عزم راسخ ایستادگی خواهیم کرد».

او در مورد همکاری‌ چین در روند صلح گفت، چین در نشست قلب آسیا- روند استانبول تعهد کرد که در قسمت برقراری صلح و ثبات در افغانستان اقدام‌های عملی و مهم می‌کند. اشرف غنی افزود که کشورهای چین، عربستان سعودی و ترکیه نیز قدم‌های بزرگی را برای آودرن صلح و ثبات در کشور برمی‌دارند.

او هم‌چنان افزود که نخست‌وزیر انگلستان نیز در این مورد اقدام‌هایی را روی دست می‌‌‌گیرد. اشرف غنی در ادامه در مورد همکاری‌ پاکستان در روند صلح گفت که میزان همکاری‌ حکومت پاکستان در تأمین صلح و ثبات افغانستان تا هفته‌های آینده مشخص خواهد شد و به همین منظور، زمینه‌ی سفرش به پاکستان در آینده فراهم می‌شود.

او افزود، برای تأمین صلح و ثبات در کشور، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت با جانب پاکستان روی دست گرفته می‌شوند. رییس جمهور با اشاره بر این‌که تأمین صلح در کشور کار آسانی نیست، تأکید کرد، برقراری صلح و ثبات در کشور یک امر اجباری است.

رییس جمهور در ادامه از ایجاد یک برنامه‌ی زیربنای ملی خبر داد و گفت که چین در مطالعات و عملی شدن این برنامه افغانستان را کمک می‌کند: «برنامه‌ی زیربنای ملی مشخص می‌کند که در شش ماه آینده باید چه کارهایی صورت گیرند و بر اساس آن افغان‌ها بدانند که به‌صورت عادلانه پیشرفت زیربنایی چه قسم عیار می‌شود».

اشرف غنی در ادامه گفت، در دیدارش با مسئولان بانک‌های خصوصی، روی اصلاحات نظام بانک‌داری کشور به توافق رسیدند. او هم‌چنان در مورد پرونده‌ی کابل بانک گفت، اقدام‌های جدی برای بررسی پرونده‌ی این بانک روی دست گرفته شده‌اند: «امیدوارم که محاکم کشور حکم درست را صادر کنند».