جنگ پنجشیر: طالبان 70 نفر را پس از اسارت تیرباران کرده‌اند
عکس: آرشیف

جنگ پنجشیر؛ طالبان ۷۰ نفر را پس از اسارت تیرباران کرده‌اند

منابع محلی در ولایت پنجشیر در شمال کابل می‌گویند که طالبان در جریان درگیری‌های چند روز گذشته در این ولایت، حدود ۷۰ نفر به‌شمول اعضای «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود و غیرنظامیان را پس از اسارت، تیرباران کرده‌اند.

منابع معتبر امروز (شنبه، ۲۶ سنبله) با ارسال تصاویر و مکالمات ضبط‌شده‌ی طالبان، می‌گویند که نیروهای این گروه به دستور «حاجی فرهاد»، فرمانده فرقه بگرام که در ولسوالی دره مستقر است، اعضای «جبهه مقاومت» را تیرباران کرده‌اند.

همچنین، تصاویری که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرارگرفته، نشان می‌دهد که دستان تمامی اجساد کشته‌شدگان «جبهه مقاومت» در پشت‌شان بسته هستند و به سر و صورت‌شان مرمی شلیک شده است.

«حاجی فرهاد» در یک مکالمه‌ی ضبط‌شده‌ی صوتی، از طریق مخابره گزارش اسارت اعضای «جبهه مقاومت» را دریافت می‌کند و سپس به نیروهای طالبان دستور می‌دهد که اسیران را تیرباران کنند.

منابع می‌گویند که از مجموع حدود ۷۰ نفر که توسط طالبان در هفته‌ی گذشته در پنجشیر تیرباران شده‌اند، ۵۸ نفرشان اعضای «جبهه مقاومت» بوده و بقیه غیرنظامیان بوده‌اند. طالبان غیرنظامیان را در اغلب موارد به‌اتهام همکاری با «جبهه مقاومت» تیرباران کرده‌اند.

منابع در پنجشیر همچنین می‌گویند که طالبان به مدت سه روز به مردم محل اجازه ندادند تا برای تثبیت هویت کشته‌شدگان به کوه‌ها بروند. به‌گفته‌ی منابع، پس از سه روز، اعضای «جبهه مقاومت» در همکاری با صلیب سرخ، توانسته شماری از کشته‌شدگان را بدون حضور اعضای خانواده‌ی‌شان در کوه‌ها دفن کنند.

منابع در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که فامیل‌هایی هستند که چندین عضو خانواده‌ی‌شان در میان کشته‌شدگان هفته‌ی گذشته در پنجشیر شاملند.

در همین حال، گزارش‌ها در مورد تیرباران «اسیران جنگی» و «غیرنظامیان» در پنجشیر انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و عفو بین‌الملل را در پی داشته است. سازمان ملل در مورد این گزارش‌ها ابراز نگرانی کرده و آن‌را نقض حقوق بشر خوانده است.

از سوی هم، عنایت‌الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان به تازگی گفته است که در مورد تیرباران شدن اسیران جنگی در پنجشیر تحقیق می‌کنند. او گفته است که ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی زیر بررسی است تا مشخص شود که متلق به گذشته است یا تازه اتفاق افتاده است.