طالبان حاجی بشر نورزی را با یک گروگان امریکایی مبادله کرده‌اند

امریکا حاجی بشر نورزی، یکی از قاچاقچیان «بزرگ» مواد مخدر را در برابر رهایی یک شهروند امریکایی از بند طالبان آزاد کرده است.

خود نورزی در یک نشست خبری در کابل گفت که او با یک شهروند امریکایی مبادله شده است. این شهروند امریکایی، مارک فریچس کهنه‌سرباز است که در اواخر جنوری ۲۰۲۰ در کابل ربوده شد. گفته می‌شود که او را شبکه‌ حقانی ربوده بود.

وزارت خارجه امریکا یک جایزه پنج میلیون دالری را برای یافتن مکان مارک فریچس اعلام کرده بود.

جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا در ماه جنوری سال جاری از طالبان خواست تا مارک فریچس را آزاد کنند. او گفته بود «طالبان باید فورا مارک را آزاد کند، قبل از این‌که بتواند به آرزوهای خود برای مشروعیت فکر کند. این [آزادی مارک] قابل مذاکره نیست.»

تلویزیون ملی که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، در صفحه توییتر خود نوشته است که با آزادی نورزی یک شهروند امریکایی که در نزد طالبان زندانی بود «به‌ هدف حسن‌ نیت خوب آزاد شد تا روابط دو کشور بیشتر تقویت یابد».

نورزی در سال ۲۰۰۵ در نیویارک امریکا بازداشت و در دادگاهی به حبس ابد محکوم شد. به‌گفته مقام‌های امریکایی، نورزی با قاچاق هروئین افغانستان سال‌ها بودجه ماشین جنگی طالبان را تمویل کرده است.

قرار بود دو سال قبل دولت ترامپ برای به موفقیت‌رساندن توافق‌نامه صلح با طالبان بشر نورزی را آزاد کند؛ اما این کار صورت نگرفت تا این‌که طالبان دوباره به قدرت رسیدند و برای آزادی نورزی با مقام‌های امریکایی مذاکره کردند.