تخریب و دزدی تأسیسات خط آهن هرات-خواف

تخریب و دزدی تأسیسات خط آهن هرات-خواف؛ بازسازی این خط آهن آغاز شد

اداره خط آهن طالبان همزمان با آغاز بازسازی تأسیسات خط آهن هرات-خواف می‌گوید که برخی از وسایل این خط آهن دزدی و یا تخریب شده‌ است.

بخت‌الرحمن شرافت، سرپرست این اداره گفته است که طبق تخمین، ۶۵ میلیون افغانی به تأسیسات خط آهن هرات-خواف خسارت وارد شده است.

به‌گفته او، وسایل دزدی و تخریب‌شده، شامل ریلی و غیرریلی است.

سرپرست اداره خط آهن طالبان درباره‌ی این‌که چه وقت و چه کسانی تأسیسات خط آهن هرات-خواف را دزدی و تخریب کرده چیزی نگفته است.

روند ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده این خط آهن امروز (چهارشنبه، ۳۰ سنبله) از سوی شرکت پیمان‌کار آغاز شد و‌ قرار است کار آن طی دو ماه پایان یابد.

در همین حال زاهدالله اسماعیل‌زی، مسئول شرکت پیمان‌کار این پروژه می‌گوید که بخش‌های زیادی از خط آهن آسیب دیده‌ است.

او گفت: «از ساختمان‌ها گرفته تا کیبل برق، دروازه‌ها، ایرکندیشن و سامان‌آلات برق، همه‌چیز تخریب شده. در بخش ریلی هم بعضی از ریل‌ها از مسیر برداشته شده که انشاءالله ما تعهد داریم بخیر در دوماه بازسازی کنیم.»

راه آهن هرات-خواف به طول ۲۲۶ کیلومتر، افغانستان را به خط آهن ایران وصل می‌کند. ۷۷ کیلومتر این خط آهن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلومتر آن در خاک افغانستان ساخته شده است.

خط آهن هرات-خواف در چهار قطعه طرح‌ریزی شده است. دو قطعه‌ی این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل خاک افغانستان است.

دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است. قطعه چهارم در داخل افغانستان به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول آن در سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود؛ اما گفته می‌شود پس از تحولات اخیر متوقف و بخشی از تجهیزات آن تخریب شده است.