پنج فرمانده طالب کشته و 100 تن دیگر بازداشت شدند

اطلاعات روز: مقام‌های امنیتی ولایت ننگرهار می‌گویند که در عملیات ویژه‌ی ارتش و پولیس ملی در این ولایت، پنج تن سردسته‌ی طالبان کشته و صد تن دیگر به اتهام همکاری یا عضویت در این گروه بازداشت شده‌اند. فضل‌الاحمد شیرزاد، فرمانده‌‌ پولیس این ولایت دیروز به رسانه‌ها گفت که اکنون تحقیقات از افراد بازداشت شده‌ جریان دارد.

او افزود، در 24 ساعت آینده مشخص می‌شود که چه تعداد این افراد عضویت گروه طالبان را دارند و چه تعداد دیگر همکار این گروه بوده‌اند. فرمانده پولیس ننگرهار احتمال داد، ممکن افراد مهم گروه طالبان در بین بازداشت‌ شدگان باشند. این عملیات به رهبری ارتش و همکاری پولیس شب دوشنبه هفته‌ی روان در ولسوالی چپرهار ننگرهار انجام شده است.

شیرزاد گفت، افرادی که در ولسوالی چپرهار هدف حمله قرار گرفته‌اند، شامل طالبان محلی، طالبان مناطق دیگر ولایت ننگرهار و کنر و حتا طالبان پاکستانی اند. ننگرهار از ولایت‌های شرقی کشور است که با پاکستان مرز مشترک دارد.  مقام‌های امنیتی کشور همواره گفته‌اند، جنگ‌جویان طالب از آن‌‌سوی مرز وارد این ولایت می‌شوند.

پس از شروع کار حکومت جدید، طالبان عملیات‌شان را در مرکز و برخی از ولایت‌های کشور افزایش داده‌اند. با گذشت حدود یک ماه از آغاز کار این حکومت، طالبان دست‌کم ده عملیات را در کابل انجام داده که بر اثر آن حدود 20 تن کشته شده‌اند. طالبان در برخی از ولایت‌های کشور، به‌یژه ننگرهار، قندهار، بدخشان و قندوز نیز عملیات‌ کرده‌اند.

هم‌زمان با آن، نیروهای امنیتی کشور نیز دامنه‌ی عملیات خود را گسترش داده‌اند. سه روز پیش وزارت دفاع ملی کشور اعلام کرد، یازده عملیات به رهبری ارتش در ولایت‌های پکتیا، قندوز، خوست، قندهار، زابل، ارزگان، هلمند، بدخشان و شاهراه کابل-ننگرهار راه‌اندازی شده است. هدف از اجرای این عملیات، تأمین امنیت در کشور خوانده شده بود.