ادعای قتل پنج کوچی؛ طالبان ده‌ها باشنده‌ی خدیر دایکندی را بازداشت کردند

ادعای قتل پنج کوچی؛ طالبان ده‌ها باشنده‌ی خدیر دایکندی را بازداشت کردند

منابع مردمی در ولسوالی خدیر ولایت دایکندی می‌گویند که طالبان در پی ادعای کوچی‌ها مبنی بر کشته‌شدن پنج کوچی در حدود ۴۰ سال پیش در منطقه‌ی «دره خودی» این ولسوالی، ۴۵ نفر از بزرگان چندین روستا را بازداشت کرده‌اند.

یک منبع محلی به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان این تعداد افراد را روز دوشنبه هفته‌ی جاری (۴ میزان) از روستاهای غم‌قل، خیرخانه، تی‏باغ، غم‌قل پایین و دره‌خودی بازداشت و زندانی کرده‏اند.

این منبع همچنین گفت که کوچی‌ها چندی قبل به اداره‌ی ولسوالی خدیر عارض شده بودند که پنج کوچی حدود ۴۰ سال پیش توسط باشندگان روستاهای یادشده کشته شده و باید خون‌بها بپردازند.

به‌گفته‌ی منبع، باشندگان محل نیز گفته‌اند که این افراد در پی جنگ‌ها میان کوچی‌ها و هزاره‌‎ها کشته شده و تعداد کشته‌‎شده‎‌های مردم خدیر بیشتر از کشته‌شده‌های کوچی‌ها است و مردم محل حاضر نیستند خون‌بها بپردازند.

به نقل از این منبع محلی، باشندگان محل استدلال کرده‌اند که «اگر حکومت اسلامی است باید به حق مردم ما هم توجه شود».

یکی دیگر از باشندگان محل نیز به شرط افشانشدن نامش به روزنامه اطلاعات روز گفت که تعداد بازداشت‌شدگان بیش از ۴۰ نفر هستند که در این میان، پنج نفر از نزدیکان او نیز شاملند.

فهرست باشندگان ولسوالی خدیر که در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

همچنین، در فهرستی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، نیز اسامی ۴۵ نفر به چشم می‌‌خورد که گفته می‌شود از سوی طالبان در ولسوالی خدیر دایکندی بازداشت شده‌اند.

با این حال، یک منبع امنیتی طالبان در دایکندی به روزنامه اطلاعات روز، بازداشت شماری از بزرگان ولسوالی خدیر را تأیید کرد و گفت که آنها در حال حاضر در مقر ولسوالی زندانی هستند.

از سوی هم، منابع محلی در ولسوالی خدیر می‌گویند که کوچی‌ها به دستور ولسوال و قاضی طالبان در این ولسوالی، از نزد شماری از باشندگان محل خون‌‎بها جمع‎‌آوری کرده‎‌اند.

به‌گفته‌ی باشندگان خدیر، کوچی‌ها با مسئولان محلی طالبان ارتباط نزدیک دارند و توسط آنها حمایت نیز می‌شوند.

جلب‌نامه طالبان

در یک جلب‌نامه‌‎ی دادگاه ابتداییه طالبان در ولسوالی خدیر که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، نیز بزرگان دست‌کم ۲۷ روستای ولسوالی خدیر در پیوند به ادعای کشته‌شدن پنج کوچی، به مرکز ولسوالی فراخوانده شده‌‎اند.

این همه در حالی است که از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، چندین مورد دعوا میان کوچی‌ها و باشندگان بومی ولسوالی خدیر گزارش شده است.

در پی ادعای ملکیت کوچی‌ها در روستای «غم‌قل» ولسوالی خدیر، ده‌ها خانواده تهدید به کوچ اجباری شده و بیش از ده تن از بزرگان این روستا به‌دلیل مخالفت با کوچی‌ها بازداشت و مورد شکنجه نیز قرار گرفته‌اند.