امریکا در صدد جذب سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان است

روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، چاپ امریکا گزارش داده است که این کشور در صدد است به اقتصاد ضعیف افغانستان در سال‌های اخیر کمک کند و در این راستا نظامیان امریکایی به شریک ناخوش‌آیند خود، ایران رو آورده‌اند. ایران و  واشنگتن رابطه‌ی رسمی با هم ندارند و به دلیل اعمال تحریم‌ها بر این کشور، به دلیل فعالیت اتمی ایران، شرکت‌های غربی از کار با این کشور برحدز داشته شده‌اند.

با توجه به همه‌ی این‌ها، اکنون وزارت دفاع امریکا در صدد است که همسایه‌ی غربی افغانستان را اجازه‌ی سرمایه‌گذاری در افغانستان بدهد. به گزارش وال استریت ژورنال، نیروهای امریکایی در دو سال گذشته دوبار به ایران اجازه داده‌اند که نخستین کارخانه‌ی داروسازی را در افغانستان بسازد و در عرصه‌ی معدن نیز به چهار شرکت ایرانی اجازه‌ی سرمایه‌گذاری در افغانستان داده شده است.

این یافته‌ها بر اساس مطالعات اسناد دولتی امریکا و مصاحبه‌هایی است که وال استریت ژورنال با افراد فعال در این زمینه انجام داده است. گفته شده که هدف این کار امریکا، جاگزین پیدا کردن برای میلیاردها دالری است که در ۱۳ سال گذشته امریکا و متحدان این کشور به افغانستان کمک می‌کردند.

جوزف کاتالینو، مسئول بخش تجاری و عملیات ثبات وزارت دفاع امریکا گفته است، «برای افغانستان شما نمی‌توانید ایران را در نظر نگیرید. این کشور شریک عمده‌ی افغانستان در زمینه‌های مختلف است». بعد از صحبت تیلفونی میان حسن روحانی و باراک اوباما، یخ میان روابط دو کشور کمی آب شده و اکنون تلاش‌ها برای بهبود روابط ادامه دارند.

کاتالینو از مقام‌های رسمی پنتاگون است که مسئولیت برنامه‌ریزی ۵ ساله برای توسعه‌ی تجارت در افغانستان را به عهده دارد. از سال ۲۰۰۹ تا کنون این بخش تلاش کرده که سرمایه‎‌گذاران بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق کند. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، آمار ارائه شده از سوی «اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و افغانستان» نشان می‌دهد که پارسال انواع کالا به ارزش افزون بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر از ایران به افغانستان صادر شده است.

از این میان طی سال 1392 ارزش کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی به افغانستان، معادل ۷۴۲ میلیون و ۵۵۴ هزار دالر بود. بر این اساس، افغانستان در سال ۹۲ پنجمین کشور هدف صادراتی ایران با سهمی برابر هفت درصد ارزش دالری کل صادرات ایران بوده است.

هم‌چنین در این سال، ۴۷ درصد صادرات کل خراسان رضوی از لحاظ دالری و ۵۰ درصد از لحاظ وزنی به مقصد افغانستان صورت گرفته است. ارزش واردات ایران از افغانستان نیز در سال 1392 مبلغ ۳۲ میلیون و ۲۹۷ هزار دالر بود. (بی‌بی‌سی)