متقی به نماینده‌ی اروپا
MFA

متقی به نماینده اروپا: دست‌آوردهای خوبِ زیادی داریم که غرب به آن‌ها نگاهی مثبت ندارد

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در دیدار با توماس نیکلاسن، نماینده‌ ویژه اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان گفته است که این گروه «دست‌آوردهای خوب» زیاد دارد، اما غرب به آن نگاه مثبت ندارد.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان شام امروز (دوشنبه، ۱۱ میزان) از دیدار متقی با نیکلاسن و هیأت همراه‌اش خبر داده است.

بلخی در توییتی نوشته است که نماینده ویژه اتحادیه اروپا در این دیدار حمله به مرکز آموزشی کاج در کابل را محکوم کرده و آن را حمله به «افغان‌ها» خوانده است.

به نوشته بلخی، نیکلاسن گفته است که اتحادیه‌ اروپا، امریکا و شرکای آن اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی افغانستان را حل کند، باید کارهای توسعه‌ای انجام شود.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان گفته است که هیأت اتحادیه اروپا با اشاره به تحریم‌ها علیه افغانستان افزوده است که «افغان‌ها نباید به‌طور دسته‌جمعی مجازات شوند، زیرا این اقدام به صلح و مبارزه با ناامنی و دست‌آوردها آسیب می‌رساند».

در این دیدار متقی گفته است حالا داعش و سایر گروه‌های مشابه در افغانستان سخت مغلوب شده‌اند و توانایی مقاومت و حمله را از دست داده‌اند؛ اما اکنون به مردم بی‌دفاع حمله می‌کنند.

او گفته است باید واقعیت‌ها را درک کرد و در پرتو آن به تعامل ادامه داد.

سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان گفته است: «دست‌آوردهای خوب زیادی داریم که غرب به آن‌ها نگاهی مثبت ندارد و نباید آن‌ها را نادیده گرفت. باید برای تعامل مثبت و پیشرفت با یک‌دیگر، راهکاری مشخص داشته باشیم.»

طالبان پایان درگیری و تأمین امنیت را یکی از دست‌آوردهای خود می‌دانند؛ ادعایی که با ادامه حملات مرگ‌بار با پرسش مواجه می‌شود.

در آخرین مورد، صبح روز جمعه (۸ میزان) آموزشگاه کاج در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل هدف حمله دو مهاجم انتحاری قرار گرفت.

منابع به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که شمار کشته‌های این حمله به ۵۴ نفر و تعداد زخمیان به ۱۱۲ نفر رسیده است.

مسئولیت این حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است، اگرچه اکثریت حملات مرگ‌بار علیه غیرنظامیان به‌ویژه هزاره‌ها به شاخه خراسان گروه داعش نسبت داده می‌شود. این در حالی است که طالبان تأکید دارند داعش در افغانستان سرکوب شده است.