طالبان یک افسر قطعات خاص کماندوی ارتش پیشین را در کابل تیرباران کردند
عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان یک افسر کماندوی ارتش پیشین را در کابل تیرباران کردند

منابع معتبر می‌گویند که نیروهای طالبان یک جوان پنجشیری را که افسر قطعات خاص کماندو در ارتش حکومت پیشین بود، در کابل تیرباران کرده‌اند.

این جوان صمیم نام داشته و در زمان مأموریت‌اش بیشتر در ولایت قندوز در شمال‌شرق کشور وظیفه اجرا کرده بود. او باشنده‌ی اصلی بازارک، مرکز ولایت پنجشیر بود.

بستگان صمیم می‌گویند که او در مراسم عروسی یکی از بستگانش در «چهارراهی شهید» شهر کابل اشتراک کرده بود. برادر صمیم می‌گوید که طالبان او را از مراسم عروسی خارج و سوار موتر کرده است. به‌گفته‌ی او، با گذشت چند دقیقه، طالبان او را از موتر پایین و سپس در محضر عام تیرباران کرده‌اند.

منابع می‌گویند که طالبان به کسی اجازه ندادند تا جسد صمیم را از روی زمین بردارند. طالبان به کسانی که قصد انتقال جسد صمیم را داشته‌اند، گفته‌اند: «۲۰ هزار افغانی بدهید و جنازه را بردارید.»

منابع و نزدیکان صمیم می‌گویند که دو برادر دیگر او نیز در ارتش سابق خدمت کرده بودند و در حال حاضر در امریکا به‌سر می‌برند.

این درحالی است که طالبان با تسلط دوباره بر افغانستان، عفو عمومی اعلام کردند. علی‌رغم اعلام عفو عمومی، طی بیش از یک سال گذشته ده‌ها نظامی پیشین در ولایات مختلف بازداشت، شکنجه و به قتل رسیده‌اند.

در آخرین مورد، روز گذشته یک نظامی پیشین در شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان به قتل رسیده است. طالبان گفته‌اند که این نظامی پیشین پس از مشاجره لفظی با یک فرد دیگر، با فیر گلوله به قتل رسیده است. همچنین، دو روز پیش جسد یک نظامی پیشین در ولایت غور پیدا شد.

سازمان‌های حقوق بشری بارها قتل نظامیان پیشین به‌دست طالبان را تأیید و از ادامه‌ی آن ابراز نگرانی کرده‌اند. طالبان اما تمامی این گزارش‌ها را رد کرده و آن را «پروپاگندا» خوانده‌اند.