ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان

سخن‌گوی طالبان در نشست علما در ترکیه: گشایش مکاتب به‌روی تمام دختران حتمی است

در حالی که بیش از یک سال از محرومیت دختران از آموزش در افغانستان می‌گذرد، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در نشستی در ترکیه بار دیگر وعده کرده است که گشایش مکاتب به‌روی تمام دختران حتمی است.

او سال گذشته نیز وعده کرده بود که با آغاز سال جاری خورشیدی، تمام مکاتب دخترانه باز می‌شود؛ اما این وعده عملی نشد و دختران بالاتر از صنف ششم در حال حاضر از آموزش محروم‌اند.

به‌نظر می‌رسد که مقام‌های طالبان درباره‌ی آموزش دختران اختلاف نظر دارند.

اخیرا شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در مراسمی در کابل خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده و گفته بود که آموزش برای زن و مرد فرض مطلق است و برای بستن مکاتب دخترانه دلیل شرعی وجود ندارد.

اما خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان در همین مراسم در واکنش به صحبت‌های شیرمحمد عباس استانکزی گفت که آموزش عصری مباح است.

از سوی هم، گفته می‌شود که بستن مکاتب به‌روی‌ دختران تصمیم ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان است و برخی از اعضای تندروی این گروه از این تصمیم حمایت می‌کنند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در سخنرانی خود در نشست  علما در ترکیه گفته است که گشایش مکاتب به‌روی تمامی دخترها حتمی است و اکنون این گروه روی ترتیب نصاب، تنظیم سیستم ترانسپورتی و صنف‌های جداگانه کار می‌کند.

مقام‌های طالبان سال گذشته نیز می‌گفتند که روی طرح بازگشایی مکاتب دخترانه کار می‌کنند؛ اما روشن نیست که این طرح چه وقت نهایی می‌شود.

سخن‌گوی طالبان گفته است که در حکومت گذشته، ۷۰ درصد شهروندان به آموزش دست‌رسی نداشتند؛ اما اکنون برای تمام شهروندان در هر گوشه‌ی کشور فرصت آموزش فراهم شده است.

او علاوه کرده است که در ۱۴۰ دانشگاه کشور، ده‌ها هزار دختر مشغول تحصیل اند. این در حالی است که طالبان بر تحصیل دختران نیز محدودیت‌های شدید وضع کرده‌اند. این گروه در کانکور امسال برخی از رشته‌ها از جمله مهندسی و روزنامه‌نگاری را از گزینه‌های انتخاب دختران حذف کرده‌اند.

گفتنی است که طالبان در دهه نود در حکومت قبلی خود نیز به دختران و زنان اجازه تحصیل ندادند.

این گروه در حال حاضر زنان را از کار در اکثریت ادارات دولتی محروم کرده است.