کمک 216 میلیون دالری امریکا برای توان‌مندسازی زنان افغان

اطلاعات روز: امریکا و حکومت برنامه‌ی مشترکی را زیر عنوان «ارتقا» برای توان‌مندسازی زنان در کشور آغاز کردند. هزینه‌ی این برنامه‌ 216 میلیون دالر در نظر گرفته شده که از سوی امریکا پرداخته می‌شود. بر اساس این برنامه‌، در پنج سال آینده، روی تقویت زنان کشور در بخش‌های مدیریت، حکومت‌داری، اقتصادی و اجتماعی کار می‌شود.

برنامه‌ی یاد شده‌ از سوی اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID)عملی می‌شود که با اجرای آن ۷۵ هزار زن ۱۸ تا ۳۰ ساله بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی آموزش داده می‌شوند. باراک اوباما، رییس جمهور امریکا این برنامه را برای توان‌مندسازی زنان کشور ارزنده خوانده است.

اوباما در پیام ویدیویی‌ای که در مراسم افتتاح این برنامه به کابل فرستاد، گفت: «امریکا نسبت به آینده‌ی افغانستان خوشبین است و زنان افغان باید پیشرفت کنند. به همین دلیل، ما پروژه‌ی ارتقا و توان‌مندسازی برای زنان افغان را به‌راه انداخته‌ایم». او در این پیام آینده‌ی افغانستان را وابسته به رشد توانایی‌های زنان در کشور خواند.

رییس جمهور امریکا گفت: «در یازده سال گذشته زنان افغان‌ پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند؛ اما با توجه به تهدیدهای آینده، برنامه‌ی ارتقا و توان‌مندسازی، بیانگر تعهدات امریکا برای تضمین این‌که زنان و دختران افغان در آینده‌ی سیاسی و اقتصادی کشورشان نقش گسترده‌ای ایفا خواهند کرد، است».

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این مراسم گفت که حکومت وحدت ملی مشارکت زنان افغان در عرصه‌های مختلف را گسترش خواهد داد. او در ادامه افزود، برای این‌که این برنامه نتایج کوتاه‌مدت و درازمدت داشته باشد، لازم است که میکانیزم کمک‌ها بررسی شود.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که یک مقدار از این کمک‌ها برای ایجاد نخستین دانشگاه زن در افغانستان به مصرف برسد. او در ادامه گفت، یک مقدار دیگر از این پول‌ها در ایجاد انستیتوت‌ها برای زنان مصرف شود که به گفته‌ی اشرف غنی، ایجاد کورس‌های دو روزه و سه روزه برای زنان نتیجه نمی‌دهد.

رییس جمهور از اعضای شورای ملی، کابینه و والیان خواست تا زمینه‌های آموزش و ارتقای ظرفیت زنان را در یک هماهنگی با سایر کشورها فراهم کنند. او از امریکا خواست: «اگر می‌خواهید که کمک‌های شما در افغانستان دوام‌دار باشند، 40 مارکیت عمده‌ی امریکایی را با زنان افغان مستقیماً ارتباط بدهید تا پیداوار آنان در امریکا فروخته شود».

به‌دنبال آن، راجیف شاه، رییس عمومی اداره‌ی انکشافی امریکا گفت که این پروژه بزرگ‌ترین پروژه‌ی امریکا در سرتاسر دنیا و در تاریخ کشورش برای زنان است. او ابراز امیدواری کرد که با آغاز این برنامه امریکا بتواند فرصت‌های خوبی را برای زنان و دختران افغان در سال‌های سال آینده فراهم کند.

راجیف شاه گفت: «در این برنامه ما در نظر داریم 75 هزار زن را کمک کنیم تا در بخش‌های رهبری، دولت، اقتصاد و سایر بخش‌ها توان‌مند شوند، تا ما بتوانیم در پنج سال آینده یک شبکه‌ی زنان رهبر افغان را داشته باشیم». هم‌چنان جیمز کنینگهم، سفیر امریکا در کابل گفت که امریکا برای تأمین حقوق بشر و حقوق زنان افغان تلاش خواهد کرد.

او گفت، امیدوارم با تطبیق این برنامه تغییر مثبت در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان افغان به‌وجود بیاید. سفیر امریکا در کابل حمایت از زنان را حیاتی خواند و گفت، برای بهبود زندگی زنان افغان، در مرکز و ولایت‌های این کشور باید اقدام‌های جدی شود. او از سایر دونرها نیز خواست که در تقویت و گسترش فعالیت زنان افغان سهیم شوند.