دست‌فروشان در شهر تالقان: شهرداری طالبان از ما اخاذی می‌کند

دست‌فروشان و کراچی‌داران در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار در شمال‌شرق کشور از جمع‌آوری پول توسط شهرداری طالبان شاکی‌اند و مسئولان شهرداری را به اخاذی متهم می‌کنند. آنان می‌گویند با درآمد اندکی که دارند، نمی‌توانند کرایه ماهانه شهرداری طالبان را بپردازند.

دست‌فروشان شهر تالقان می‌گویند که براساس مقرره جدی که از سوی شهرداری طالبان وضع شده، آنان مکلف اند که بابت هر متر مربع زمین، ماهانه مبلغ ۳۰۰۰ افغانی به طالبان بپردازند. آنان از طالبان می‌خواهند که به‌جای اخذ کرایه از آنان بابت زمین خالی، زمینه‌ی کار را فراهم کند.

به‌گفته‌ی دست‌فروشان و کراچی‌داران شهر تالقان، شهریداری طالبان از آنان پول هنگفت را بابت ارائه خدمات شهری جمع‌آوری می‌کند، اما هیچ نوع خدماتی برای‌شان ارائه نمی‌کند.

عنایت‌الله یکی از دست‌فروشان کنار جاده در شهر تالقان است. او در کراچی کوچکی که دارد، ترکاری می‌فروشد. عنایت‌الله می‌گوید که کارکندان شهرداری طالبان در تالقان کرایه شش ماه را به طور پیش پرداخت از دست‌فروشان می‌گیرند، اما آنان توان پرداخت آن را ندارند.

دین محمد، دست‌فروش دیگری در شهر تالقان نیز از ناتوانی در پرداخت کرایه محل دست‌فروشی‌اش به شهرداری طالبان سخن می‌گوید. او می‌گوید که طالبان باید دل مردم را به‌دست بیاورند تا حکومت‌شان دوام کند، نه این‌که بالای مردم ظلم و به بهانه‌های مختلف از مردم اخاذی کنند.

در حال حاضر صدها دست‌فروش در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار با کراچی‌های کوچک چهارتایره و دستی مشغول کارند. آنان از طالبان می‌خواهند که برای‌شان زمینه‌ی کار را فراهم کنند.

با این حال، شهرداری طالبان در تالقان به این خواست دست‌فروشان پاسخ مثبت نداده است. مسئولان شهرداری تالقان دلیل اخذ پول از دست‌فروشان را «کرایه کنار جاده» عنوان می‌کنند و می‌پذیرند که به جز قرار دادن زمین در اختیار دست‌فروشان، خدمات دیگری برای آنان ارائه نمی‌کنند.

به‌گفته‌ی این مسئولان، این دستور از سوی مقام‌های بلندرتبه‌ی طالبان برای‌شان ابلاغ شده است. مطابق این دستور، دست‌فروشان در بدل زمینی که در اختیار دارند، باید ماهانه به شهرداری کرایه بپردازند.

این درحالی است که طالبان با تسلط دوباره بر افغانستان، بر کسبه‌کاران مالیات «سنگینی» را وضع کرده‌اند. شهرداری طالبان در شهرها، از جمله تالقان بیشتر روی گردآوری عایدات تمرکز دارند.

این عملکرد طالبان نارضایتی کسبه‌کاران را در پی داشته است. چنانچه پیش از این دست‌فروشان در ساحه‌ی «سرای سنگ» شهر تالقان از برخورد خشن افرا طالبان با افرادی که از پرداخت مالیات شهرداری سر باز می‌زدند، شکایت کرده بود.