فضل احمد معنوی
عکس: شبکه‌های اجتماعی

وزیر عدلیه‌ی پیشین برای گفت‌وگو درباره‌ی نقض حقوق بشر در افغانستان به اروپا می‌رود

فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین می‌گوید که طی سفری از قبل تعیین‌شده برای گفت‌وگو با نهادهای حقوق بشری به اروپا می‌رود.

او شب گذشته (دوشنبه، ۹ عقرب) از این سفر خود خبر داده است.

معنوی در توییتی نوشته است که با نهادهای مرتبط حقوق بشری و بعضی شخصیت‌های مطرح کشورهای اروپایی در رابطه به رسیدگی به جنایت‌های روزافزون طالبان گفت‌وگو می‌کند و مستنداتی را که از جرایم جنگی، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی توسط طالبان با خود دارد حضوری با آن‌ها شریک می‌کند.

او در عین حال از شهروندان خواسته است که اگر اسناد و مدارک موثقی از «جنایت‌های طالبان» دارند که همگانی نشده باشد، شریک کنند.

طالبان متهم به نقض گسترده‌‌ای حقوق بشر شده‌اند. این گروه اما گزارش‌ نهادهای حقوق بشری درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان را شایعه می‌خواند.

در آخرین مورد ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل با ارائه گزارشی از سفر خود به افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل، درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرد. او گفت که عقب‌گرد عمیقی در زمینه حقوق زنان و دختران در افغانستان رخ داده است.

او در سخنرانی خود در سازمان ملل درباره‌ی سرکوب گسترده‌ای غیرنظامیان و نقض جدی حقوق بشری در ولایت پنجشیر نیز ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان گزارش ریچارد بنت را شایعه خوانده و گفته است که این گزارش به هدف ایجاد «فاصله میان افغانستان با جهان و بدنام‌کردن یک نظام اسلامی ارائه می‌شود».

دیدگاه‌های شما
  1. عرض سلام و ارادت
    در حقیقت از معنوی صاحب باید پرسیده شود که ایا جنایات را که شخصا خودش در سالهای قبل انجام داده است هم چیزی خواهد ګفت ؟؟؟؟ البته هدف من از جنایات دهه ۹۰ میباشد ، اقای معنوی اګر وجدان داشته باشد ، در مورد فاجعه افشار ، قتل ۶۲ هزار کابلی بګناه و دیګر جنایات شان هم باید معلومات بدهد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *