عدم برگزاری آزمون شورای طبی؛ فارغان رشته‌های طبی: بیکار و بی‌سرنوشت هستیم

فارغان رشته‌های طبی می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان آزمون (Exam Exit) شورای طبی برگزار نشده و آنان نتوانسته جواز کار اخذ کنند.

به‌گفته‌ی آنان، نزدیک به ۱۰ هزار دانش‌آموخته رشته‌های طب معالجوی و دندان‌پزشکی منتظر آزمون شورای طبی هستند. شماری از آنان در دوران حکومت پیشین فارغ شده‌اند و نتوانسته در آزمون (Exam Exit) شرکت کنند.

در حکومت پیشین آزمون (Exam Exit) سال دو بار از فارغان رشته‌های طبی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اخذ می‌شد؛ اما پس از تسلط طالبان این آزمون برگزار نشده است.

بدون پاس‌کردن آزمون شورای طبی، دانش‌آموختگان رشته‌های طبی نمی‌توانند جواز کار اخذ کنند.

یکی از فارغان رشته طب معالجوی امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ عقرب) در پیامی به روزنامه اطلاعات روز گفت: «دو سال می‌شود که دانشکده طب را تمام کرده‌ام؛ اما متأسفانه شورای طبی آزمون اگزیت اگزم را اخذ نمی‌کند. هرجایی که به‌دنبال کار می‌روم به من کار نمی‌دهد».

یکی دیگر از فارغان می‌گوید که بیش از یک سال است که منتظر آزمون شورای طبی است تا جواز کار اخذ کند؛ اما روشن نیست که آزمون چه وقت برگزار می‌شود.

او می‌گوید که از شش ماه به این‌طرف دادخواهی می‌کنند، اما هیچ‌کسی صدای آنان را نشنیده است. این دانش‌آموخته می‌‌افزاید که می‌خواستند در مقابل شورای طبی تظاهرات کنند، اما استخبارات طالبان ممانعت کرده‌اند.

وی به روزنامه اطلاعات روز گفت: «تمام سرنوشت هفت سال درس یک دانشجوی طب به این آزمون وابسته است. ما بدون این آزمون نمی‌توانیم جواز کار بگیریم.»

او می‌گوید قرار است که فارغان رشته‌های طب معالجوی در ماه جدی در آزمون تخصص شرکت کنند؛ اما اگر آزمون شورای طبی را پاس نکرده باشند، نمی‌توانند در آزمون تخصص شرکت کنند.

فارغان رشته‌های طبی می‌گویند که آزمون (Exam Exit) هرچه‌ زودتر برگزار شود یا هم لغو گردد.

حدود یک ماه قبل شورای طبی اعلام کرده بود که سرپرست این شورا با رییس دانشگاه طبی کابل درباره‌ی آمادگی برای برگزاری آزمون (Exam Exit) صحبت کرده است.

اکنون نیز خلیل شفا، رییس شورای طبی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که بارها پیشنهاد برگزاری آزمون (Exam Exit) را به دفتر نخست‌وزیر طالبان مطرح کرده، اما تاکنون پاسخ مثبت دریافت نکرده‌اند.

آقای شفا گفت که منتظر پاسخ دفتر نخست‌وزیر طالبان هستند تا هرچه زودتر این آزمون را برگزار کنند.