ICRC
عکس: ارسالی

صلیب سرخ: ۹۰ درصد افراد شاغل در افغانستان روزانه کم‌تر از ۱.۹ دالر عاید دارند

کمیته صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید که از ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی به‌ این‌سو، ۷۰۰ هزار شغل در این کشور از بین رفته است.

به‌گفته‌ی این کمیته، عاید افراد شاغل نیز کاهش یافته و تقربیا ۹۰ درصد این افراد روزانه کم‌تر از ۱.۹ دالر عاید دارند.

کمیته صلیب سرخ امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ عقرب) با نشر گزارشی گفته است که بدترشدن وضعیت بشری در افغانستان میلیون‌ها مرد، زن و کودک را مجبور کرده است که در سرک‌ها بیرون بیایند و روزانه برای بدست‌آوردن غذا تلاش کنند.

این کمیته افزوده است که برای مبارزه با این بحران بشری فزاینده، بسیاری‌ها در حال جمع‌آوری زباله‌ها یا به‌دنبال کسی هستند که به آنان کمک کند تا نیازمندی‌های اولیه‌ای خود را تأمین کنند.

در گزارش کمیته صلیب سرخ آمده است: «در سرک‌های کابل، هزاران تن در مقابل نانوایی‌ها صف کشیده‌اند تا کسی برای‌شان یک قرص نان بخرد. خصوصا زنان بیوه و اطفال یتیم [بیشتر] آسیب‌پذیر هستند و توانایی یک وقت غذا در روز را ندارند.»

این کمیته گفته است که تقریبا ۲۰ میلیون نفر در افغانستان در حال حاضر به غذای کافی دسترسی ندارند و بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشری نیازمند هستند. با این حال صلیب سرخ گفته که افغان‌ها در مورد زمستان پیش‌‌ رو نگرانی دارند.

بیکاری و فقر در افغانستان پس از روی‌ کارآمدن طالبان و قطع کمک‌های خارجی فراگیر شده است.

در این یک سال، در کنار کمک‌های غذایی، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون افغانی کمک نقدی بشردوستانه به کابل رسیده است؛ اما چگونگی مصرف این پول روشن نیست.