اثرات مخرب تغییرات اقلیمی؛ خسارت دو میلیارد دالری افغانستان در سال جاری

وزارت خارجه‌ی طالبان با حمایت از بیست‌و‌هفتمین نشست تغییرات اقلیمی در مصر گفته است که تنها در سال جاری اثرات منفی تغییرات اقلیمی در افغانستان بیش از دو میلیارد دالر خسارت برجای گذاشته است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ عقرب) در رشته‌توییتی نوشته است که این وزارت برگزاری بیست‌وهفتمین نشست تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر را اولین گام جهت یافتن راه‌ حل برای چالش‌های کنونی اقلیمی در جهان می‌داند و معتقد است که به چالش‌های مشترک نمی‌توان بدون تفاهم و کار مشترک رسیدگی کرد.

بلخی گفته است: «از آن‌جایی که اثرات تغییر اقلیمی مرزهای سیاسی را نمی‌شناسد، لذا راه‌ حل‌های آن نیز باید مستقل از ملاحظات سیاسی باشد و کشورهایی مانند افغانستان که هیچ‌گونه سهم منفی در تغییر اقلیم نداشته‌اند، اما با تأثیرات منفی آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نباید نادیده گرفته شوند.»

به‌گفته‌ی بلخی، تنها در سال جاری افغانستان به ارزش بیش از دو میلیارد دالر خسارت به‌دلیل اثرات منفی تغییرات اقلیمی متقبل شده است.

او گفته است که حکومت طالبان علاوه بر جبران این ضرر، کاهش سایر خسارات احتمالی و افزایش مقاومت جوامع در معرض تهدید، به کمک‌های توسعه‌ای جامعه جهانی ضرورت دارد.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز خواستار اقدام جمعی فوری برای توقف تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی در افغانستان شده است. این دفتر از حکومت طالبان خواسته است که تهدید تغییرات اقلیمی را جدی بگیرد.

به‌گفته‌ی یوناما، افغانستان یکی از کشورهایی است که با کم‌ترین آمادگی در برابر چالش‌های اقلیمی قرار دارد؛ ولی در ردیف آسیب‌دیده‌ترین کشور در جایگاه ششم است.