افزایش ۳۰ درصدی بهای مواد سوختی در بدخشان

با نزدیک شدن فصل سرما، بهای مواد سوختی در بدخشان رو به افزایش است. به‌گفته‌ی ساکنان این ولایت، بهای چوب و زغال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر قیمت یک سیر چوب در بدخشان ۱۰۰ افغانی است و یک بوری زغال بلوط پنج‌سیره هم به هزار و ۱۰۰ افغانی به‌فروش می‌رسد.

این در حالی‌ است که در سال گذشته یک‌ سیر چوب ۷۰ الی ۸۰ افغانی و یک بوری زغال بلوط ۸۰۰ افغانی، به‌فروش می‌رسید.

بهای سوخت مایع نیز در بدخشان همانند سایر نقاط کشور افزایش چشم‌گیر داشته و یک کیلو گاز مایع به ۸۵ افغانی، یک لیتر دیزل به ۱۰۰ و پطرول به ۸۵ افغانی رسیده است.

شماری از باشندگان بدخشان می‌گویند که آنان تا اکنون نتوانسته برای زمستان مواد سوخت تهیه کنند.

آنان نگران هستند که با آغاز برف‌باری و بندش راه‌ها، قیمت مواد سوختی به مراتب بیشتر از قیمت کنونی شود.

جمیله که با پسرش برای خرید چوب به یکی از چوب‌فروشی‌های شهر فیض‌آباد آمده ‌است، می‌گوید: «هر هفته ۱۰ الی ۱۵ سیر چوب خریداری می‌کنم. خانم خانه هستم و در خانه نان‌پزی می‌کنم و پسر ۱۵ ساله‌ام نان‌ها را برای فروش به بازار می‌برد. از همین راه روزگار خود را می‌چرخانیم.»

او که مادر چهار فرزند است و شوهرش‌ را در یک حادثه ترافیکی از دست داده‌، می‌گوید با افزایش قیمت‌ چوب و آرد، به مشکل می‌تواند مصارف خود را بدست آورد: «روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ افغانی به‌عنوان مفاد با پنج نان برای خوردن خودمان می‌ماند و بس.»

کریم‌الله که کارمند یکی از نهادهای دولتی در بدخشان است می‌گوید که تا اکنون نتوانسته ‌است برای زمستان آمادگی‌های لازم را بگیرد.

او به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که معاش‌اش کفاف مایحتاج خانه‌اش را نمی‌کند.

او می‌گوید: «معاش یک‌ماهه‌ی من هشت هزار افغانی است که ماهانه تنها یک بوری آرد، یک بوری برنج و یک قطی روغن می‌خرم و باقی در کرایه خانه و دیگر نیازمندی‌ها مصرف می‌شود.»

کریم‌الله از نهادهای مسئول می‌خواهد که از افزایش قیمت‌های مواد اولیه به‌خصوص مواد سوختی و مواد خوراکی، جلوگیری و بازار را کنترل کنند.

محبوب، کارمند پیشین یکی از نهادهای دولتی در بدخشان است که پس از حاکمیت طالبان از وظیفه برکنار شده است‌. او می‌گوید که در گذشته با تنگدستی مواجه نمی‌شد؛ اما امسال مجبور شده‌، یک قطعه زمین میراثی همسرش را بفروشد و مواد غذایی، چوب و زغال خریداری کند.

چوب‌فروشان در شهر فیض‌آباد دلیل افزایش قیمت چوب و زغال ‌را، بلندبودن کرایه انتقال آن از دیگر ولایت‌ها به بدخشان می‌دانند.

آنان می‌گویند که در سال گذشته کرایه انتقال یک‌ سیر چوب یا زغال هشت الی ده افغانی بود، اما اکنون به ۱۶ افغانی رسیده است. به‌گفته‌ی چوب‌فروشان، با برف‌باری و بندش راه‌ها در زمستان، احتمالا قیمت‌ها بیشتر از این افزایش یابد.