ادعای تخریب قبر یک فرمانده جهادی پیشین در قندهار؛ طالبان رد کردند

مسئولان محلی طالبان در ولایت قندهار تخریب قبر ملا نقیب‌الله آخوند، فرماندهِ پیشین جهادی را تکذیب می‌کنند.

ملا نقیب‌الله آخوند، از فرماندهان پیشین جهادی حزب جمعیت اسلامی بود و قبر او در ولسوالی ارغنداب قرار دارد.

گفته می‌شود که اخیرا قبر این فرد توسط افراد ناشناس تخریب و حفاری شده است. در این مورد تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که دیده می‌شود آرامگاهی حفاری شده است.

حزب جمعیت به رهبری صلاح‌الدین ربانی نیز گفته است که آرامگاه ملا نقیب‌الله آخوند، «توسط اشخاص و گروه‌های مضّر مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌است‌».

حزب جمعیت این کار را عمل شنیع خوانده و آن را محکوم کرده است. این حزب گفته که چنین عمل‌کردها «گسست‌های اجتماعی را عمیق‌تر کرده و ماهیت مرتکبان چنین اَعمال را آشکارتر می‌سازد».

عطا محمد نور، رهبر حزب منشعب‌شده جمعیت طالبان را متهم به تخریب قبر ملا نقیب‌الله آخوند کرده و گفته است که این گروه «مرتکب اهانت به ارزش‌های انسانی و اخلاقی و سبب خدشه‌دار شدن‌ روحیه‌ی ملی گردیدند».

نور گفته است که توسل به چنین روی‌کردها نشان‌دهنده‌ی عدم تعهد طالبان به ارزش‌ها و باورهای ملی و بی‌حرمتی به جایگاه شخصیت‌های ملی و مورد احترام مردم است.

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت»، گروه مخالف مسلح طالبان نیز این گروه را متهم به تخریب و بی‌احترامی به قبر ملا نقیب‌الله آخوند کرده و آن را محکوم کرده است.

حاجی زید، سخن‌گوی والی طالبان در قندهار اما ادعای تخریب این قبر را دروغ می‌خواند.

برخی از بستگان ملا نقیب‌الله اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، اما منابع حفاری قبر او را تأیید می‌کنند و می‌گویند که این کار چندی پیش صورت گرفته و دوباره ترمیم شده است.

ادعای تخریب قبر ملا نقیب‌الله فایق در حالی است که چندی پیشی ادعا شده بود که طالبان آرامگاه احمد شاه مسعود را در پنجشیر تخریب کرده‌اند. طالبان این ادعا را نیز تکذیب کردند.

طالبان پیشتر هم متهم به تخریب و اهانت به آرامگاه احمد شاه مسعود شده بودند.