مقام‌های طالبان در پنجشیر عواید زمرد این ولایت را «حیف‌ومیل کرده‌اند»
عکس: شبکه‌های اجتماعی

مقام‌های طالبان در پنجشیر عواید زمرد این ولایت را «حیف‌ومیل کرده‌اند»

منابع معتبر در ولایت پنجشیر مدعی هستند که مسئولان ارشد محلی طالبان عواید زمرد این ولایت را جمع‌آوری و حیف‌ومیل کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، مولوی قدرت‌الله، والی پیشین طالبان در پنجشیر و معاونش که هنوز هم در پست خود قرار دارد، در این حیف‎ومیل شریک اند.

استخراج‌کنندگان زمرد می‌گویند که آنان ۱۰ درصد مالیات خود را پرداخته‌اند که باید به حساب دولت واریز می‌شد؛ اما مولوی قدرت‌الله آن‌را به جیب زده است.

دو معدنچی که نخواست نام‌شان در خبر ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز گفتند که والی پیشین طالبان در پنجشیر فردی به‌نام آغا میرزا را به‌حیث «قومندان معادن» در ولسوالی حصه اول این ولایت تعیین کرده بود و این فرد عواید معدن را گردآوری و به مولوی قدرت‌الله می‌سپرد.

به‌گفته‌ی آنان، ۱۰۰ هزار دالر از این عواید تنها به حساب مولوی قدرت‌الله رفته است.

براساس اطلاعات منابع روزنامه اطلاعات روز، پس از حاکمیت طالبان در پنجشیر شاه ملنگ روح‌الله، ‌معاون والی پنجشیر نیز از عواید زمرد بی‌بهره نبوده است.

به‌گفته‌ی منابع، این که چقدر پول به حساب معاون والی طالبان رفته روشن نیست.

همزمان با این، منابع محلی در پنجشیر می‌گویند که طالبان هفته‌ی قبل یک معدنچی به‌نام افضل را از منطقه خینچ ولایت پنجشیر به‌اتهام این که مالیه خود را نپرداخته، بازداشت کرده‌اند.

منابع می‌گویند که این معدنچی مالیه خود را پرداخت است؛ اما آمر امنیت فرماندهی امنیه طالبان گفته است که او « ۲۵ میلیون افغانی از زمرد عواید داشته و باید پول بیشتر بدهد».

منابع می‌گویند که گردآوری عواید غیرقانونی زمرد در پنجشیر جریان دارد و معادن تبدیل به منبع عایداتی بزرگ برای طالبان شده است.

منابع تصریح می‌کنند که در حکومت گذشته عواید از طریق مستوفیت به حساب وزارت مالیه واریز می‌شد؛ اما اکنون تمام عواید به جیب مسئولین حکومتی طالبان می‌رود.

منابع در پنجشیر والی و فرمانده امنیه پیشین و معاون والی فعلی طالبان را به قاچاق لاجورد ولسوالی کران و منجان بدخشان نیز متهم می‌کنند.

روزنامه اطلاعات روز موفق به برقراری تماس با مولوی قدرت‌الله نشده است. همچنین سخن‌گوی والی و رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر به پرسش‌های اطلاعات روز پاسخ نداده‌اند.

در ولایت پنجشیر تاکنون ۱۷۲ معدن زمرد کوچک و بزرگ کشف شده است. این معادن به‌طور اوسط در ارتفاعات سه تا چهار هزارمتری کوه‌های خینچ و سفیدچهر ولسوالی حصه اول قرار دارد.

معادن زمرد اولین بار در افغانستان در سال ۱۹۷۰ توسط زمین‌شناسان روسی کشف شد.

افغانستان سرشار از معادن از جمله سنگ‌ها و فلزات قیمتی است.

ارزش ذخایر طبیعی افغانستان تا «سه تریلیون دالر» تخمین زده می‌شود.

جنگ و ناامنی باعث شده است که افغانستان نتواند از منابع معدنی خود استفاده کند و یا هم این معادن غارت شود.