عکس: ارسالی

منع استفاده از مبایل‌های هوشمند در پنجشیر کار نهادهای کمک‌رسان را دشوار کرده است

کارمندان نهادهای کمک‌رسان در پنجشیر می‌گویند که منع استفاده از موبایل‌های هوشمند توسط طالبان در این ولایت، کار آنان را دشوار کرده است.

آنان می‌گویند که در جریان کار نیاز به تصویرداری دارند و همچنین فورم‌ها و جدول‌های نیازمندان را باید به‌گونه‌ای آنلاین خانه‌پری و برای محل‌یابی از «جی‌پی‌اس» استفاده کنند.

کارمندان مؤسسات کمک‌کننده می‌گویند که برای این کار نیاز به موبایل‌های هوشمند دارند؛ اما نیروهای طالبان این موبایل‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

یکی از این کارمندان به روزنامه اطلاعات روز گفت: «اگر این مشکل ما حل نگردد ما نمی‌توانیم دونرهای خارجی را قناعت بدهیم.»

این منبع گفت که مسئولان محلی طالبان در پنجشیر به سازمان‌های کمک‌رسان گفته‌اند که جمع‌آوری مبایل‌های هوشمند دستور رهبر طالبان است، اما تلاش می‌شود که این مشکل برای سازمان‌های کمک‌کننده حل شود.

طالبان چندی پیش در پنجشیر استفاده از موبایل‌های هوشمند که توانایی تصویربرداری را دارند، ممنوع اعلام کردند و گفتند که اقدام به جمع‌آوری موبایل‌های همراه هوشمند کرده‌اند.

مولوی محمدمحسن هاشمی، والی طالبان در پنجشیر به ادارات ملکی و نظامی این ولایت دستور داده است که کارمندان نباید از موبایل‌های کامره‌دار استفاده کنند.

والی طالبان می‌گوید کسانی که موبایل دارند یا بفروشند یا هم در خانه بگذارند.

این محدودیت پس از آن وضع شد که ویدیوهای گسترده از تیرباران اسیران جنگی و شکنجه‌ی غیرنظامیان در پنجشیر منتشر شده بود. گفته می‌شود که این ویدیوها توسط خود طالبان ثبت شده‌اند.

منابع می‌گویند فرماندهان طالبان نتوانسته‌اند که جلو نشر تصاویر و ویدیوهای افراد شان را بگیرند و از همین رو دست به جمع‌آوری مبایل‌های هوشمند زده‌اند.