نشستی بین افغانستان، پاکستان و فرماندهان طالبان برگزار می‌شود

اطلاعات روز: خبرگزاری رویترز به‌تازگی بر اساس یک سند، گزارشی را منتشر کرده است که در آن، حکومت چین خواستار برگزاری نشستی موسوم به «آشتی و صلح» بین سران افغانستان، پاکستان و نمایندگان طالبان شده است. هدف این پیش‌نهاد چین، از سرگیری مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان تروریست خوانده شده است.

داوود سلطان‌زوی، از اعضای ارشد تیم اشرف غنی، رییس جمهور کشور نیز به رویترز گفته است، این پیش‌نهاد یک اقدام آغازین و خیلی مهم است و در این مورد در فرصت مناسبی اطلاع داده خواهد شد. رویترز به نقل از منابع گزارش داده است که در حال حاضر اشرف غنی، رییس جمهور کشور این پیش‌نهاد چین را زیر بررسی دارد.

گفته می‌شود که به همین دلیل هنوز این پیش‌نهاد به‌طور رسمی اعلان نشده؛ زیرا رییس جمهور این مسئله را با دقت کامل بررسی خواهد کرد. آیا طالبان و پاکستان خواستار شرکت در چنین نشستی هستند، یا خیر. این اقدام چین برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور نیز با تهدید پیکارجویان افراطی مواجه است.

بر اساس گزارش رویترز، این پیش‌نهاد چین در جریان نشست روند استانبول مطرح شده است. اشرف غنی، رییس جمهور کشور در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی در نشست روند استانبول در چین اشتراک کرد و از آن کشور خواست که افغانستان را در برقراری صلح و ثبات کمک کند. چین به این خواست اشرف غنی پاسخ مثبت داد.

با وجود مبارزه‌ی سیزده ساله‌ی نیروهای ناتو علیه تروریز‌م، هنوز هم حملات مسلحانه‌، انفجاری و انتحاری طالبان در کشور به‌طور منظم ادامه دارد. انتظار می‌رود که حکومت وحدت ملی با بر‌قراری روابط تازه با کشورهای تأثیر‌گذار بر حکومت پاکستان، امنیت و صلح را در کشور بر‌قرار کند.

زیرا مقام‌های حکومتی گفته‌اند، لانه‌های تروریز‌م در پاکستان اند و این کشور آنان را برای ایجاد ناامنی در افغانستان، تمویل و تجهیز می‌کند. اما این ادعاها از سوی پاکستان بارها رد شده است. این در حالی است که چندی پیش وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرد که پاکستان با استفاده از طالبان، جنگ نیابتی را علیه افغانستان پیش می‌برد.