عکس: Sputnik

نشست مسکو؛ روسیه: طالبان به فراخوان تشکیل دولت فراگیر بی‌توجه هستند

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در نشست «فرمت مسکو» گفته است که طالبان به فراخوان تشکیل دولت فراگیر بی‌توجه هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، این نشست امروز (چهارشنبه، ۲۵ عقرب) با حضور نمایندگان ۱۱ کشور بدون حضور طالبان برگزار شد.

کابلوف درباره‌ی دلیل عدم دعوت طالبان گفته است که در بیانیه نشست سال گذشته که طالبان در آن حضور داشتند، از این گروه خواسته شده بود تا برای تشکیل یک حکومت فراگیر قومی-سیاسی گام بردارند، اما چنین نشده است.

او گفته است طالبان بر خلاف واقعیت اصرار دارند که دولت این گروه فراگیر است.

کابلوف افزوده است: «متأسفانه در کابل هنوز هم ترجیح می‌دهند که این فراخوان را نشنوند و فراگیربودن را به نفع خود تفسیر کنند».

نماینده ویژه‌ی رییس جمهور روسیه در بخشی از اظهارات خود وضعیت امنیتی افغانستان را وخیم خوانده و گفته است مسکو نگران تداوم نفوذ داعش در شمال افغانستان و هم مرز با کشورهای آسیای مرکزی است.

کابلوف خاطرنشان کرده که به‌رغم ممنوعیت کشت تریاک از سوی طالبان، کشت تریاک در افغانستان افزایش یافته است.

یوه شیائوونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان در نشست امروز گفته است که ایالات متحده آمریکا منشأ مشکلاتی است که افغانستان امروز با آن مواجه است.

او افزوده است: « [امریکا] لازم است که مسئولیت اصلی تقویت و بازسازی افغانستان را به عهده بگیرند».

نماینده چین تاکید کرد که خروج امریکا از کابل در سال ۲۰۲۱ نشان‌دهنده شکست کامل استراتژی واشنگتن است.

سینگ جیتندر پال، مدیر بخش پاکستان، افغانستان، ایران وزارت خارجه هند در نشست فرمت مسکو گفته است که در طول سال گذشته، شواهدی مبنی بر افزایش افراط‌گرایی در منطقه وجود داشته است.

او این موضوع را این شواهد ناراحت‌کننده خوانده و تأکید کرده که باید از تبدیل‌شدن افغانستان به پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی و برنامه‌ریزی حملات تروریستی جلوگیری شود.

او خواستار آشتی ملی در افغانستان شده و گفته است که کشورهای منطقه باید نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه ایفا کنند.