نکوداشت از مدال‌آور و مخترع جوان، مصطفی رضایی

گزارش: علی شیر شهیر

مصطفی رضایی، مخترع جوان کشور در عرصه‌ی علمی، برای اولین بار در سطح جهان، سانتریفیوژ چند محوره را اختراع کرد و مدال نقره‌ی داو‌زدهمین‌ جشنواره‌ی مسابقات بین‌المللی اختراعات کرواشیا–زاگرب را از آن خود کرده است.

به همین خاطر، جمعی از نهادهای مدنی با همکاری شماری از نهادهای دولتی افغانستان، نخستین همایش بزرگ ملی را به هدف تقدیر و تجلیل از اختراعات این مخترع جوان کشور تدارک دیده بودند. این محفل که در تالار همایش‌های دانشگاه طبی کابل برگزار شد‌. مقام‌های دولتی، نمایندگان پارلمان، فعالان جامعه‌ی مدنی، دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها و سایر مدال‌آوران کشور در عرصه‌های مختلف از او تقدیر کردند و در این محفل شرکت داشتند.

مفیدیت اختراع علمی مصطفی رضایی به همه‌ی انسان‌ها در سطح جهان می‌رسد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این اختراع او این است که در دستگاه مذکور، غنی‌سازی اورانیوم با سرعت و مقدار بیش‌تر صورت می‌گیرد. باید توجه شود که برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم، باید سرعت دوران سانتریفیوژ افزایش یاید. این کار‌ مشکل و نیازمند سرعت بیش‌تر می‌باشد. با استفاده از دستگاه اختراع شده توسط مصطفی رضایی، با سرعت دوران کم، می‌توان عملیه‌ی غنی‌سازی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، در سایر امور آزمایشگاهی نیز عمل جداسازی را باسرعت بیش‌تر انجام می‌دهد.

سخنرانان این همایش ضمن تقدیر و تشویق این جوان فرهیخته، از دولت خواستند که به جوانان و نیروی آنان اهمیت بیش‌تر داده شود.

تیمور شاه اسحاق‌زی، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در این همایش گفت: افتخاری که مصطفی خلق کرده است، تنها مربوط افغانستان نیست، بلکه مربوط تمام جهان می‌شود. ما در افغانستان مخترعان گم‌نام زیادی داریم؛ اما به دلیل توجه نشدن به استعداد و نیروی آن‌ها، این مغز‌ها به بیرون از کشور فرار کرده‌اند.

دکتر سردار محمد رحیمی در این نشست پیام تبریکی معاون دوم ریاست اجرایی‌ را خواند. محمد محقق، معاون دوم اجرایی در پیام خویش گفته است، افغانستان به یک نیروی تازه نیازمند است این نیرو باید تقویت شود.

عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور اختراع آقای رضایی را یک افتخار بزرگ در جامعه‌ی بشریت دانست و گفت که دولت وحدت ملی افغانستان جوانان را به دیده‌ی قدر دیده و آن‌ها را مورد حمایت قرار خواهد داد. حمیرا نعمتی، عضو‌ مجلس سنا پیام تبریکی مجلس سنا را به مناسبت این افتخار خواند و تقدیر‌نامه‌ی مجلس بزرگان را به آقای رضایی اهدا کرد.

در اخیر مصطفی رضایی صحبت کرد و گفت، خوشحالم که باعث خوشحالی شما شده‌ام. او حرف‌هایش را با طرح این سوال که «اختراع چیست؟» آغاز کرد. وی در پاسخ به این سوال گفت‌: «اختراع راه‌حل تخنیکی در مورد پیش‌برد زندگی است. علم و دانش برای پیش‌برد زندگی کمک می‌کند. جامعه باید هم‌صدای علم باشد. مردم باید علم را دوست داشته باشند. آقای رضایی افزود، در کشور باید برای پرورش علم بستر‌سازی شود. این کشور مخترع‌پرور باشد و مسئولان کشور باید به مخترعان کشور اعتماد کنند و آنان را مورد توجه قرار دهند». او در آخرین سخنان خود افزود، در مسابقات کوریای جنوبی، سویس و امریکا شرکت خواهد کرد و مدال‌های دیگری را نیز برای کشورش به ارمغان خواهد آورد.

زندگی و کارنامه‌ی مصطفی رضایی

‌مصطفی رضایی، فرزند حاجی قاسم علی در سال 1368 در مشهد ایران به‌دنیا آمده است و دوران کودکی خویش را در مشهد ایران سپری کرده است. تحصیل دوره‌ی مکتب خویش را در مدرسه‌های قایم و جمال آن شهر به انجام رسانده است.

مصطفی رضایی بعد از سپری کردن آزمون کانکور در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته‌ی مهندسی میکانیک درس خوانده است. ذهن خلاق و شایستگی‌های مصطفی در دوره‌ی دانشگاه مورد توجه مسئولین کانون مخترعان ایران قرار می‌گیرد و عضویت کانون مخترعان ایران را حاصل می‌کند.

مصطفی در دوره‌ی تحصیل در دانشگاه‌، با کارگری پدرش را در تأمین معشیت خانواده و هزینه‌ی تحصیلش یاری می‌کند و برعلاوه‌، دانش‌آموزان مهاجر هم‌نوطنش را هم آموزش داده است.

خلاصه‌ای از کارنامه و افتخارات مصطفی

1-   عضویت در اتحادیه‌ی اسلامی دانشگاهیان افغانستان در مشهد

2-   برگزار کننده‌ی چندین دوره‌ کارگاه کار‌آفرینی در دانشگاه فردوسی

3-   تدریس برای دانش‌آموزان محروم

4-   عضو فعال انجمن علمی، مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد

5-   انتخاب به عنوان ستاره‌ی هجرت سال 1389

6-   انتخاب به عنوان چهره‌ی ماندگار سال 1391 از طرف سازمان ملل

7-   شرکت در چهل و یک‌ومین مسابقات بین‌المللی اختراعات سویس- ژنو

8-   دارنده‌ی مدال نقره‌ی داوازدهمین جشنواره‌ی مسابقات بین‌المللی اختراعات کرواشی- زاگرب

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *