Abdullah Watandar

آن یکی دفاعیه خواب می‌بیند، این یکی مشوره

وقتی رییس جمهور، قاطع و قانون‌دوست باشد، دزدان به خود می‌لرزند. مجبورند به محکمه رفته، حساب پس بدهند. محکمه هم علنی. قبل از آن‌که ثابت شود که بی‌گناه اند یا گناهکار، ملت از طریق پرده‌های تلویزیون، به‌صورت‌شان تف می‌اندازند. رییس جمهور وقتی قاطع باشد، کار دزدیدن سخت می‌شود. فقط سخت می‌شود. دزدیدن اما ثابت کرده است که به این زودی‌ها با بشر خداحافظی نمی‌کند، مخصوصا با بشر افغانی.

اگر رییس جمهور قاطع باشد، دزد می‌باید که با هوش باشد. مثلا دزد باید بتواند آینده را پیش‌بینی کند. بفهمد که اوضاع در دو، سه یا چهار سال آینده‌ چگونه انکشاف می‌کند. دزد اگر در کنار هوش دزدیدن، مهارت‌های دیگری هم داشته باشد، خطر رییس جمهور قاطع را برطرف می‌کند. مثلا اگر دزدی قبل از انتخابات بتواند نتیجه را پیش‌بینی کند، یا اگر دزدی بتواند در جور کردن نتیجه برای انتخابات، کاری بکند، آن وقت دنیا به کامش خواهد شد.

همین است که ما با آمدن رییس جمهور قانون‌دوست و قاطع، می‌بینیم که بعضی از دزدان در محکمه دست و پا می‌زنند، و بدنامی‌شان به‌صورت الکترونیک، فاصله‌ها را درمی‌نوردد. اما در همین حال، دزدان دیگری داریم که مثل آدم، آبرومندانه در پست‌های جدید مشغول خدمت به ملت هستند. در پست‌های مهم.

همین جناب داکتر زاخیوال را در نظر بگیرید. فکر می‌کنید سند داکتری گرفتن، مفت است؟ ایشان، در اواخر حکومت کرزی، هم می‌فهمید که آینده به کدام سو می‌رود و هم در ساختن آینده سهم گرفت. از کله کار گرفت. از داکتری استفاده کرد. در کش و گیر فروبردن لقمه، از اطرافش غافل نشد. حالا که دیگران مجبورند شب‌ها، دفاعیه خواب ببینند، ایشان در مقام مشاورت اقتصادی رییس جمهور، مشوره خواب می‌بینند. یکی از میخ‌های خیمه‌‌ی تحول و تداوم هستند. کسی بخواهد محکم تکانش بدهد، خیمه چپه می‌شود. کسی بگوید گفته می‌شود که فلان کار را کردی، می‌گوید برای تو کردم. تفاوت کیفی دزدان را می‌بینید؟

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *