ترومای جنگ؛ سه عروس و سه دختر یک خانواده‌ی پنجشیری طی چند روز بیوه شده‌اند

‌فخرالدین و گل‌چهره، زوجی سالخورده‌ای است که در جنگ‌های اخیر پنجشیر شش عزیزش را از دست داده‌ است: سه پسر و سه داماد. اکنون این زوج مانده و سه عروس و سه دختر بیوه و یتیمان فرزندان و دامادان خود؛ ترومایی که قدرت فیزیکی و ذهنی را از فخرالدین و گل‌چهره گرفته است.

طالبان در اواخر تابستان برای سرکوب «جبهه مقاومت» به پنجشیر لشکرکشی کردند. دره‌ی عبدالله‌خیل ولسوالی دره، کانون درگیری میان دو طرف بود. گفته می‌شود که در این جنگ به دو طرف تلفات سنگین وارد شده است.

در جنگ پنجشیر طالبان متهم به کشتار اسیران نیز شدند. ادعا می‌شود که ۶۰ عضو «جبهه مقاومت» در ابتدا اسیر و سپس به قتل رسیده‌اند. ویدیوهایی گسترده‌ای از تیرباران اعضای «جبهه مقاومت» که اسیر یا هم تسلیم شده بودند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

نزدیکان فخرالدین و گل‌چهره نیز می‌گویند که سه پسر و سه داماد که اعضای «جبهه مقاومت» بودند، در کوه‌های عبدالله‌خیل ولسوالی دره پس از اسارت تیرباران شده‌اند.

پسران این زوج، صدرالدین، هابیل و مجید نام داشتند. از آنان همسران بیوه و فرزندان یتیم به‌جا مانده‌اند. از دامادان فخرالدین و گل‌چهره که خلیل، فرمان و اعلام‌الدین نام داشتند نیز فرزندان یتیم به‌جا مانده‌اند.

نزدیکان فخرالدین و گل‌چهره می‌گویند که غم جانسوز از دست دادن شش عزیز، این زوج را دچار اختلال روانی کرده است.

یکی از نزدیکان این خانواده به روزنامه اطلاعات روز گفت: «درد این خانواده چنان عمیق و بزرگ است که در کلمات نمی‌گنجد. اکنون پدر و مادر این قربانیان جنگ دچار تکلیف روانی شدید شده‌اند. شوک این اتفاق هولناک هوش را از سر شان برده است.»

به‌گفته‌ی او، سه عروس و سه دختر بیوه‌ی فخرالدین‌ و گل‌چهره از آنان مراقبت می‌کنند: «این مادر و پدر به حرکات خود نمی‌دانند و چنان شکسته شده‌اند که از راه رفتن و قوت فیزیکی و ذهنی باز مانده‌اند.»

منابع محلی از وضعیت زندگی این خانواده حکایت‌های غم‌انگیزی دارند. آنان اکنون هیچ نان‌آوری ندارند و حاصلات زراعتی‌شان را برداشت کرده نتوانسته‌اند. به‌گفته‌ی منابع، این زوج با کوله‌باری از غم به کابل آمده‌اند.