عکس: صلیب سرخ

صلیب سرخ: سوءتغذیه کودکان در افغانستان ۹۰ درصد افزایش یافته است

کمیته صلیب سرخ می‌گوید که با فرارسیدن زمستان و بدتر شدن بحران اقتصادی، افغانستان با افزایش موارد سینه‌بغل و سوءتغذیه کودکان روبه‌رو است.

این کمیته امروز (پنج‌شنبه، ۳ قوس) با نشر گزارشی گفته است که در ۳۳ شفاخانه‌ی تحت حمایت‌اش در سراسر کشور، موارد سوءتغذیه کودکان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته و از ۳۳ هزار مورد به ۶۳ هزار مورد رسیده است.

کمیته صلیب سرخ افزوده است که موارد ابتلا به سینه‌بغل در میان کودکان نیز در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.

مارتین شوئپ، ريیس عمومی عملیاتی صلیب سرخ در جریان سفر این هفته‌ی خود به افغانستان گفت: «خانواده‌های افغان با یک انتخاب غیرممکن مواجه هستند: غذا یا خریداری مواد سوخت».

به‌گفته‌ی او، خانواده‌ها در افغانستان نه توانایی تأمین غذا را دارند و نه‌ هم مواد سوخت را. این وضعیت منجر به افزایش وحشتناک موارد سوءتغذیه و سینه‌بغل در میان کودکان شده است.

فقر در افغانستان پس از روی‌ کارآمدن طالبان و قطع کمک‌های خارجی فراگیر شده است.

براساس یک نظرسنجی جدید بانک جهانی که روز سه‌شنبه منتشر شد، شرایط زندگی برای خانواده‌های افغان دشوار است؛ زیرا دو سوم خانواده‌ها در کشور همچنان برای تأمین نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی تلاش می‌کنند.