اطلاعات روز

فوران دیدنی بزرگ‌ترین آتشفشان جهان

نویسندگان: گریگوری دیل، اندری سیلسکی | ترجمه: عتیق رحیمی | منبع: اسوشیتد پرس

گدازه‌های بزرگ‌ترین آتشفشان جهان به قدری داغ و درخشان است که آسمان نارنجی شده است. در شب، انبوهی از مردم گرد هم می‌آیند تا شاهد نمایش نور دیدنی طبیعت در هاوایی باشند.  برخی از تماشاگران گل‌هایی را روی گدازه‌های سیاهی که در فوران‌های قبلی از آتشفشان لوا موانا (Mauna Loa) ریخته بود، گذاشتند. پلی، خدای آتشفشان هاوایی مورد احترام بسیاری از مردم این‌جا است.

آتشفشان لوا موانا که آخرین‌بار ۳۸ سال پیش فوران کرده بود، یکی از پنج آتشفشانی است که با هم جزیره‌ی بزرگ هاوایی را تشکیل می‌دهند. یک‌رشته زمین‌لرزه در ماه نوامبر نشان داد که دوباره در حال فعال شدن است و روز یک‌شنبه خاکستر و آوار در آسمان فوران کرد.

از آن زمان، گدازه از یک شکاف فوران کرده، از دامنه‌های رودخانه‌های درخشان فرود آمده و جاده‌ای کلیدی را که شرق و غرب هاوایی را به هم متصل می‌کند، تهدید می‌کند. گدازه نارنجی روشن تا کیلومترها دیده می‌شود. ساکنان محلی و بازدیدکنندگان به بزرگ‌راه جاده سدل و پارک ملی آتشفشان هجوم آورده‌اند تا شاهد این منظره باشند.

جاده، مزارع گدازه‌های سیاه ناشی از فوران‌های قبلی را قطع می‌کند، و یادآوری می‌کند که جزایر هاوایی رشته‌ای از آتشفشان‌ها هستند که بر روی حلقه‌ی آتش نشسته‌اند و با آتشفشان‌های فعال و زمین‌لرزه‌های مکرر است که  توصیف می‌شود.

لورن کیش، یک پرستار آسایشگاه از شهر نزدیک وایما، دختر هفت‌ماهه‌ی خود مایلا را برای دیدن فوران در سحرگاه چهارشنبه آورده بود. کیش گفت: «او می خواست پله را ببیند. او می‌خواست با او ملاقات کند.»

در سال ۲۰۱۸، کیش شاهد فوران آتشفشان کیلیوو (Kilauea) در نزدیکی آن بود. هر دو فوران همان احساس شگفت‌زده شدن توسط نیروی طبیعت را به او به ارمغان آوردند.

او گفت: «شما مانند یک حرکت انرژی را در کل جزیره احساس می‌کنید و همه در مورد آن هیجان‌زده هستند.»

تماشاگران با استفاده از پس‌زمینه‌ی دراماتیکی که توسط مادر طبیعت ارائه شده است، سلفی و عکس‌های دسته‌جمعی می‌گیرند.

مقامات ابتدا نگران بودند که گدازه به سمت جامعه‌ی کونا جنوبی حرکت کند، اما در عوض به منطقه‌ی شکافی تغییر مسیر کرد که به‌گفته‌ی دانشمندان تهدیدی برای جوامع نیست.

کن هون، دانشمند مسئول رصدخانه آتشفشان هاوایی گفت که سرعت گدازه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در فاصله‌ی ۳.۳ مایلی (۵.۳ کیلومتری) جنوب بزرگ‌راه قرار دارد. با این سرعت، حداقل یک هفته طول می‌کشد تا به بزرگ‌راه برسد.

 «ما واقعا نمی‌دانیم که جریان گدازه در نهایت به کدام سمت خواهد رفت.»