اطلاعات روز

افزایش سوءتغذیه کودکان در تخار؛ ۱۱ کودک طی یک ماه جان باخته‌اند

منابع صحی در تخار می‌گویند که موارد سوءتغذیه کودکان در این ولایت افزایش یافته و طی یک ماه اخیر ۱۱ کودک جان باخته‌اند.

این آمار در شفاخانه ولایتی تخار ثبت شده است. یک منبع در این شفاخانه به روزنامه اطلاعات روز گفت که طی ماه گذشته ۹۵ کودک مبتلا به سوءتغذیه بستری شده‌اند.

به‌گفته‌ی او، این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

مسئولان صحت عامه‌ طالبان در تخار می‌گویند که کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این ولایت به‌دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها افزایش یافته است.

بحران فقر، بیکاری و افزایش بهای مواد غذایی باعث سوءتغذیه در میان کودکان در کشور شده است.

گفته می‌شود که نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی مواجه‌‎اند و نیاز به کمک دارند.

به‌تازگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که موارد سوءتغذیه کودکان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته و از ۳۳ هزار مورد به ۶۳ هزار مورد رسیده است.

عبدالقهار احمدی، رییس صحت عامه طالبان در تخار می‌گوید که برای پیش‌گیری از سوءتغذیه، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) از ۳۵۰ هزار کودک در افغانستان حمایت می‌کند؛ اما به‌گفته‌ی او، صدها کودک دیگر از کمک محروم هستند.

شمار از خانواده‌هایی که کودکان مبتلا به سوءتغذیه‌ی‌شان را در شفاخانه تخصصی تخار آورده‌اند می‌گویند که به‌دلیل فقر نمی‌توانند به کودکان‌شان در وقت مناسب شیر و غذا بدهند.

غیاث‌الدین، یک باشنده‌ی ولسوالی بنگی که پسرش سوءتغذیه شده و در شفاخانه تخصصی تخار بستری‌ است، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که به‌خاطر کمبود مواد و ویتامین کودک‌اش دچار سوءتغذیه شده است.