نقشه کره زمین در چهارراهی کابل

نقشه‌ طالبان از کره زمین؛ شهرداری کابل: می‌خواستیم افغانستان را برجسته نشان دهیم

شهرداری کابل که تحت مدیریت طالبان است، در واکنش‌ به انتقادها از نقشه کره زمین که توسط این اداره در یکی از چهارراهی‌های پایتخت نصب شده، گفته که در این نقشه خواسته است افغانستان را برجسته نشان دهد و هدف سیاسی پشت آن نیست.

این مدل کره زمین در چهارراهی دهن‌باغ شهر کابل به‌گونه‌ای متحرک با هزینه‌ی یک میلیون افغانی ساخته شده است. گفته می‌شود که قطر این کره هشت متر و وزن آن دو تُن است.

آنچه که مورد انتقاد قرار گرفته، نقشه و سرحدات کشورها در این کره است. از جمله در این نقشه افغانستان با قزاقستان هم‌‌مرز شده، در حالی‌که این دو کشور با هم مرز مشترک ندارند. همچنین نقشه کشمیر به‌گونه‌ای یک قلمروی مستقل نقاشی شده است.

به‌گفته‌ی منتقدان، در این کره نقشه افغانستان نسبت به کشورهای همسایه‌اش مانند ایران و پاکستان بزرگ‌تر کشیده شده است.

منتقدان طالبان را متهم به عدم آگاهی از جغرافیای منطقه کرده‌اند. برخی منتقدان باور دارند که این کار طالبان نشان‌دهنده‌ی دیدگاه توسعه‌طلبانه‌ی این گروه است.

نعمت‌الله بارکزی، سخن‌گوی شهرداری کابل گفته است که در این کره سرحدات و نقشه‌های کشورها به‌گونه‌ای سمبولیک کشیده شده و واقعی نیست.

بارکزی امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ قوس) با نشر ویدیوی گفته است که هدف شهرداری کابل در این نقشه «زوم‌کردن» و «برجسته‌سازی» افغانستان بود، اما کدام هدف سیاسی در آن وجود ندارد.

به‌گفته‌ی او، این کره زیر کار است و هفته‌ی آینده از آن رونمایی خواهد شد.