طالبان در سپین‌بولدک با نظامیان پاکستانی درگیر شدند

درگیری طالبان با نظامیان پاکستانی؛ کابل: اسلام‌آباد جلوی اعمال تحریک‌برانگیز را بگیرد

وزارت خارجه‌ی طالبان در واکنش به درگیری مرگ‌بار نیروهای مرزی این گروه با نظامیان پاکستانی گفته است که تلاش می‌کند جلوی چنین حوادث را بگیرد و پاکستان نیز به جلوگیری از اعمال «تحریک‌‌برانگیز» توجه جدی کند.

این درگیری پس‌ازچاشت دیروز در مناطق سرحدی ولسوالی اسپین‌بولدک قندهار و چمن پاکستان رخ داده بود.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که در این درگیری شش نفر در خاک پاکستان کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حاجی زید، سخن‌گوی والی طالبان در قندهار نیز اعلام کرده است که در این درگیری ۱۰ نفر به‌شمول سه غیرنظامی در خاک افغانستان زخم برداشته‌اند و یک نظامی طالبان کشته شده است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (دوشنبه، ۲۱ قوس) در توییتی در واکنش به این درگیری گفته است: «روز گذشته واقعه‌ی غم‌انگیز در مسیر اسپین‌بولدک-چمن رخ داده است که تلفات جانی به دو طرف به‌جا مانده است. تکرار چنین وقایع مایه‌ی تأسف‌ است و امارت اسلامی (طالبان) از جانب خویش تلاش جدی به‌ خرج می‌دهد تا از چنین وقایع در آینده جلوگیری شود.»

بلخی نوشته است که حکومت طالبان از پاکستان نیز می‌خواهد که به جلوگیری از چنین اعمال «تحریک‌برانگیز که سبب خشونت می‌شود و روی روابط دو کشور تأثیر منفی می‌گذارد، توجه جدی کند.»

پیشتر شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفته بود که گلوله‌باران و شلیک بی‌دلیل نیروهای مرزی طالبان مایه تأسف و مستحق شدیدترین محکومیت است.

شریف تأکید کرده است که حکومت سرپرست طالبان باید تضمین کند که چنین حوادثی تکرار نشود.

ماه گذشته هم درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان رخ داده بود که در پی آن گذرگاه اسپین‌بولدک-چمن برای هفته‌ای مسدود شده بود.