طالبان در سپین‌بولدک با نظامیان پاکستانی درگیر شدند

درگیری مجدد در اسپین‌بولدک؛ طالبان پاکستان را به بهانه‌جویی متهم کردند

وزارت دفاع طالبان درگیری مجدد نیروهای مرزی این گروه با نظامیان پاکستانی در مرز اسپین‌بولدک قندهار را تأیید و پاکستان را به بهانه‌جویی متهم کرده است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان در یک یادداشت کوتاه در گروه واتساب این وزارت نوشته است که نخست تیراندازی از سوی نظامیان پاکستانی انجام شده و به تعقیب آن درگیری دوطرف آغاز شده است.

خوارزمی نوشته است که طالبان گفت‌وگو را راه معقول برای حل تمام مشکلات می‌داند و «اقدامات منفی و بهانه‌جویی برای جنگ به نفع هیچ طرفی نیست».

او در مورد تلفات درگیری جزئیات نداده است، اما منابع در ولایت قندهار می‌گویند که پنج نفر به‌شمول سه عضو طالبان در جریان این درگیری زخمی شده‌اند. مقام‌های پاکستانی نیز کشته‌شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۶ نظامی و غیرنظامی در نتیجه‌ی این درگیری را تأیید کرده‌اند.

یک مسئول محلی طالبان در ولایت قندهار می‌گوید که این درگیری پیش از چاشت امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ قوس) در استقامت شرقی «دروازه‌ی دوستی افغانستان-پاکستان» در ساحه‌ی «شیرو اوبه» پس از آن رخ داده است که نظامیان این گروه اقدام به ساخت یک پاسگاه کرده بودند.

این مسئول محلی طالبان همچنین گفت که حوالی ساعت ۴:۰۰ بعد از ظهر امروز مقام‌های ارشد پاکستانی آمدند و در امتداد خط فرضی دیورند با مسئولان امنیتی طالبان به گفت‌وگو نشستند.

به‌گفته‌ی مسئولان امنیتی طالبان در قندهار، درگیری به پایان رسیده و گذرگاه اسپین‌بولدک-چمن به‌روی رفت‌وآمد مسافران باز شده است.

باشندگان محل نیز می‌گویند که درگیری از ساحه‌ی «شیرو اوبه» آغاز و تا ساحه‌ی «کندک عبدالله خان» ادامه داشته است. به‌گفته‌ی آنان، نیروهای مرزی پاکستان، به‌جای طالبان، خانه‌های غیرنظامیان را در ولسوالی اسپین‌بولدک هدف قرار داده‌اند.

منابع صحی در ولایت قندهار به شرط افشانشدن نام‌شان به روزنامه اطلاعات روز گفتند که تاکنون پنج زخمی به‌شمول سه طالب و دو غیرنظامی به شفاخانه منتقل شده‌اند. این منابع افزودند که هنوز مشخص نیست که آیا افراد بیشتری در جریان این درگیری آسیب دیده‌اند یا خیر.

در همین حال، داکتران شفاخانه دولتی چمن در خاک پاکستان گفته‌اند که تاکنون یک کشته و ۱۶ زخمی به‌شمول دو زن و یک کودک به این شفاخانه منتقل شده‌اند.

این همه درحالی است که روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری نیز میان نیروهای مرزی طالبان و نظامیان پاکستانی درگیری صورت گرفته بود که به دو طرف تلفات در پی داشت.

به دنبال این درگیری، پاکستان از طالبان به‌خاطر عدم تکرار درگیری تضمین خواست و در مقابل طالبان نیز از اسلام‌آباد خواستند که جلوی اعمال تحریک‌برانگیز را بگیرد.